
Hebt u reeds horen spreken van “bleisure travel”? Het is een snelgroeiende trend. Als u regelmatig op zakenreis gaat, is de kans groot dat u het al hebt toegepast.
We leggen u in dit artikel uit wat deze manier van reizen is en waarom het zo populair is.
Wat is “bleisure travel”?
De term komt van Business and Leisure en betekent het combineren van werk en vrije tijd. Werknemers profiteren van de mogelijkheid om extra vakantiedagen door te brengen op de bestemming van hun zakenreis. Dit verbetert de balans tussen werk en privé.
Met bleisure reizen kan een zakenreis worden uitgebreid met vrijetijdsactiviteiten, of het nu is om de bestemming te verkennen, te ontspannen of tijd door te brengen met vrienden en familie. Deze trend stelt zakenreizigers in staat om van een zakenreis een verrijkende en evenwichtige ervaring te maken, bijvoorbeeld door een nieuw land of een nieuwe cultuur te ontdekken.
Wat zijn de voordelen van “bleisure travel”?
– Lagere vakantiekosten: De meeste bedrijven dekken de reiskosten. In de meeste gevallen moet de werknemer dus alleen nog de extra hotelkosten betalen.
– Meer voldoening in het werk: Sommige bedrijven staan werknemers toe om hun gezin mee te nemen op zakenreis, als daar overeenstemming over is, zodat ze samen kunnen genieten van hun vrije tijd en de vakantie die daarop volgt. Dit vermindert stress voor werknemers en verbetert hun balans tussen werk en privé.
– Tijdsbesparing: Doordat er geen extra aankomst- en vertrekdagen meer nodig zijn, besparen werkgevers niet alleen vrije dagen, maar ook kostbare tijd.
– Vermindering van de ecologische voetafdruk: Het verminderen van het aantal aankomsten en vertrekken heeft ook een positieve invloed op de ecologische voetafdruk. “Bleisure reizen” is dus gunstig voor het milieu.
“Bleisure travels” worden steeds populairder
Een aantal factoren draagt bij aan de groeiende populariteit van dergelijke reizen:
– Balans tussen werk en privéleven: Door de toenemende druk om een goed evenwicht tussen werk en privéleven te bewaren, stellen bleisure travels werknemers in staat om hun tijd buitenshuis te maximaliseren.
– Flexibiliteit en mobiliteit: De opkomst van telewerken en flexibele werktijden heeft het voor zakenreizigers gemakkelijker gemaakt om werk en vrije tijd te combineren.
– Persoonlijke verrijking: Het ontdekken van nieuwe culturen en bestemmingen kan een positieve invloed hebben op het persoonlijke en professionele welzijn en de creativiteit en inspiratie bevorderen.
– Ondersteunend bedrijfsbeleid: Steeds meer bedrijven erkennen de voordelen van de combinatie tussen zakenreizen en vrijetijdsreizen, en voeren een beleid om deze praktijk te ondersteunen.
“Bleisure travels” in cijfers
De website Travelperk, die gespecialiseerd is in zakenreizen, heeft getracht de ontwikkeling van het fenomeen van “bleisure travels” in cijfers uit te drukken:
– Gezien de groeiende populariteit wordt verwacht dat de wereldwijde markt voor bleisure travels tussen nu en 2033 met enkele honderden procenten zal groeien, om een marktwaarde te bereiken die ook zeer snel zal toenemen.
– Duur van reizen: Zakenreizigers besteden gemiddeld 22 dagen per jaar aan reizen voor hun werk, met een gemiddelde duur van 3,8 dagen per reis. Dankzij bleisure travels zullen ze in staat zijn om professionele verplaatsingen te combineren met vrije tijd en meer tijd door te brengen in de steden of landen waar ze naartoe gaan en die ze beter willen leren kennen. Tegen 2023 zal 66% van de zakenreizigers hun verblijf hebben verlengd omwille van vrijetijdsredenen, en 14% zal dit hebben gedaan tijdens drie of meer reizen.
– Generatiefenomeen: ongeveer een derde van de zakenreizigers van generatie Z en de millennials is van plan om de komende jaren meer vrije tijd toe te voegen aan hun zakenreizen.
– Enkele populaire bestemmingen: het is niet verrassend dat grote ‘zakensteden’ zoals New York, Parijs en Londen de populairste bestemmingen zijn voor dit type verblijf.
Conclusie: Met het andere fenomeen dat bekend staat als “workation” (werken voor, tijdens of na de officiële vakantieperiode met het gezin op de vakantiebestemming), is bleisure travel een nieuwe trend waar de reissector en reisbijstandsmaatschappijen steeds meer rekening mee houden ten voordele van hun klanten.