
De vakantiedrukte naar korte en verre bestemmingen en het extreme zomerweer in het zuiden van Europa zorgen voor een hoog aantal bijstandsdossiers bij Europ Assistance Belgium.
De zomervakantie is alweer heel druk geweest bij Europ Assistance Belgiuim. Na de grijze lente zijn veel Belgen op zoek gegaan naar de zon en kozen ze voor korte of verre bestemmingen. Maar door het warme weer werden op de heetste plekken van Europa opnieuw veel medische dossiers geopend.
In dit artikel lichten wij enkele tendensen toe van de zomer 2025 bij Europ Assistance Belgium:
- Europ Assistance heeft afgelopen zomervakantie (van 27 juni t.e.m. 27 augustus) meer medische dossiers geopend (+23%) en meer technische bijstand verleend in het buitenland (+25%) dan tijdens de zomer van 2024. Dit is voor het tweede jaar op een rij opnieuw een sterke stijging.
- Op plaatsen die getroffen werden door hittegolven werden heel wat medische dossiers geopend voor maag- en darmproblemen alsook voor hartklachten en hitteslagen.
- Dagelijks kwamen gemiddeld meer dan 2.750 oproepen binnen bij Europ Assistance m.b.t. haar volledige gamma bijstandsactiviteiten. Tijdens de zomermaanden werden ook meer dan 10.000 aanvragen ontvangen via haar bijstandsapplicatie. De piekmomenten van de oproepen deden zich voor net na het verlengde weekend van 21 juli en rond de wisselweekends tussen juli en augustus.
Medische dossiers: opnieuw een stijging t.o.v. vorige jaren
Tussen 27 juni en 27 augustus opende Europ Assistance 23% meer medische dossiers in het buitenland in vergelijking met dezelfde periode in 2024. Vorig jaar al was er een opmerkelijke stijging met 16% t.o.v. de zomer 2023.
Omwille van de langdurige hittegolven in het zuiden van Europa werden in de getroffen landen meer specifieke medische dossiers geopend: bij de jongsten (-20 jaar) kwamen meer maag- en darmproblemen voor, bij de 50-plussers waren dit eerder dossiers gelinkt aan hart- en ademhalingsproblemen, alsook aan neurologische problemen (o.a. door de gevolgen van een hitteslag). Ook het aantal infecties en dermatologische problemen nam toe.
Bestemmingen: In Europa werd de meerderheid van de medische dossiers geopend in Frankrijk (19%), in Spanje (continentaal Spanje en de eilanden: 12%), in Italië (7%), in Griekenland (4%) en in Turkije (4%).
In verre bestemmingen spande Thailand de kroon (5%), gevolgd door de VS (4%), Indonesië (4%) en in Marokko (3%).
In het algemeen valt hier op dat vakantiegangers zich steeds meer spreiden over wereldwijde bestemmingen, soms om activiteiten te beoefenen waarop ze weinig of onvoldoende voorbereid zijn, alsook op plaatsen waar de medische infrastructuur ontoereikend is, wat de medische bijstand kan bemoeilijken.
Pathologieën: De meest voorkomende medische problemen waren trauma’s (o.a. breuken, kwetsuren, verstuikingen, …: 44%), infecties (15%), maag- en darmproblemen (12%), hartproblemen, ademhalingsproblemen, dermatologische en neurologische problemen (zoals hitteslagen) elk 4%.
Technische bijstand aan voertuigen: ook een grote stijging
In het buitenland opende Europ Assistance tussen 27 juni en 27 augustus 2025 maar liefst 25% meer dossiers voor technische interventies aan voertuigen ten opzichte van 2024. Ook op dit vlak waren 2023 en 2022 reeds piekjaren.
Deze forse stijging heeft meerdere verklaringen, nl het groot aantal Belgen dat dit jaar met de wagen vertrokken is (soms na een “last minute boeking’), het verouderende wagenpark van thermische wagens dat tot meer problemen kan leiden en de recente uitbreiding van de klantenportefeuille van Europ Assistance m.b.t. haar technische bijstand.
Bestemmingen: De meeste technische interventies in het buitenland (Top 6) kwamen voor in Frankrijk (37%), Nederland (23%), Spanje (10%), Duitsland (7%), Italië en Luxemburg (elk 6%).
Technische problemen: De meest voorkomende technische interventies omvatten motorpech, batterij- en startproblemen (70%), technische problemen door “onoplettendheid” zoals sleutels opgesloten in het voertuig, verkeerde brandstof, bandenpech, … (20%), en door ongevallen (9%).
Technische pechverhelping in België
Ook in eigen land opende Europ Assistance in de periode van 27 juni t.e.m. 27 augustus 4% meer dossiers dan vorig jaar voor technische pechverhelping. Zoals geweten begon de schoolvakantie bij de Franstaligen pas op 5 juli, (hetzij een week later dan bij de Nederlandstaligen) en eindigde op 24 augustus.
Europ Assistance Belgium als wereldwijde bijstandsverlener
Europ Assistance Belgium heeft deze zomer opnieuw bijstandsdossiers geopend op alle continenten.
De onderstaande kaart illustreert dat de bijstandsaanvragen vanuit de hele wereld ontvangen werden. Ze geeft de optelsom weer per kleurcode van zowel de medische dossiers overal ter wereld als de technische tussenkomsten voor de voertuigen in Europa.