De Europese Commissie en het Europees Parlement hebben begin 2023 het verbod goedgekeurd op de productie van voertuigen met een verbrandingsmotor vanaf 2035. Landen zoals Duitsland en Italië maakten echter bezwaar tegen het voorstel. Zij willen dat er een uitzondering gemaakt wordt voor wagens die rijden met synthetische brandstoffen (de zogenaamde e-fuels). Maar wat zijn die e-fuels en wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van elektriciteit en waterstof?
Wat zijn e-fuels?
E-fuels zijn volledig synthetische brandstoffen die op verschillende manieren kunnen geproduceerd worden. Bijvoorbeeld door de combinatie van CO2 en waterstof waarbij de CO2 uit de lucht gehaald wordt en de waterstof bekomen wordt via wind- en zonne-energie.
Maar het kan ook op basis van dierlijk en plantaardig afval of zelfs gebruikt frituurvet.
Wat zijn de voordelen van e-fuels als brandstof?
Synthetische brandstoffen zijn in principe klimaatneutraal en dragen dus bij tot de reductie van de broeikasgassen in de atmosfeer. De CO2 die ze uitstoten wordt namelijk gecompenseerd door de CO2 die uit de lucht gehaald wordt bij de productie ervan.
Ze hebben ook het immense voordeel dat ze gebruikt kunnen worden in wagens met een gewone verbrandingsmotor. Na 2035 zou je dus nog met je oude wagen mogen rondrijden. Er zou enkel een software moeten geïnstalleerd worden die verhindert dat je toch stiekem benzine of diesel zou tanken.
Een ander voordeel is dat er geen laadinfrastructuur moet opgebouwd worden zoals dat voor elektrische wagens het geval is. Je kan e-brandstoffen gewoon aan de pomp tanken.
Dat betekent ook dat de autoproducenten nog steeds nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren zouden mogen produceren (wat ze overigens blijven doen voor de afzetmarkten buiten Europa).
Wat zijn de nadelen van e-fuels als brandstof?
E-fuels bestaan vandaag nog niet op grote schaal dus de toekomst ervan is momenteel nog erg onduidelijk.
Er dient nog heel wat onderzoek te gebeuren waardoor het zeer twijfelachtig is dat er voldoende zal kunnen geproduceerd worden tegen 2035. Bovendien is de productie van e-fuels zeer complex en energieverslindend.
Op het vlak van onderzoek heeft dit type brandstof een grote achterstand opgelopen ten opzichte van de ontwikkelingen die er al gebeurd zijn voor elektrische auto’s.
Ook de betaalbaarheid voor de consument is daarom tot op heden nog steeds onbekend.
Zijn e-fuels duur?
De prijzen zijn vandaag zeer hoog maar als de innovatie zich zou doorzetten, zou de prijs waarschijnlijk dalen. Het objectief is tot een prijs van ongeveer anderhalve Euro per liter te komen.
Welke automerken zijn bezig met de ontwikkeling van e-fuels?
Porsche heeft al veel tijd en energie geïnvesteerd in deze nieuwe brandstof. In Chili heeft dit automerk een fabriek gebouwd samen met Siemens en nog andere firma’s waar aan de lopende band e-fuels geproduceerd worden.
Mazda heeft een experiment gedaan met een van hun modellen. Er werd een traject van 1600 kilometer afgelegd met in de tank een synthetische brandstof vervaardigd op basis van agrarisch afval. De evaluatie achteraf was positief. Er werd geen prestatieverschil ten opzichte van gewone benzine vastgesteld en het verbruik was eveneens normaal te noemen (6,1 liter per honderd kilometer).
Hebben de e-fuels een toekomst?
Algemeen wordt aangenomen dat e-fuels wel degelijk een toekomst hebben als alternatieve krachtbron maar dan enkel voor bepaalde vervoermiddelen die moeilijk kunnen geëlektrificeerd worden. Daarbij wordt vooral gedacht aan zware vrachtwagens, boten en vliegtuigen.