Avonturier en paraglider Tom de Dorlodot heeft zich, in het kader van Search Projects, samen met zijn echtgenote Sofia gestort in een nieuw avontuur: een zeilboot renoveren om een wereldreis te maken. Een dergelijk project laat men niet aan improvisatie over en heeft zo’n 3 jaar in beslag genomen vooraleer het werkelijkheid is geworden!
Tom geeft hieronder de redenen aan die van hem een echte “zeerot” hebben gemaakt.
Tom antwoordt ook op enkele praktische vragen die toekomstige zeilavonturiers zich kunnen stellen indien ze eenzelfde droom willen verwezenlijken: klik hier.
Reizen met een zeilboot: een sterk symbool!
Nadat ik verknocht was aan het zeil van mijn parapente, kreeg ik 3 jaar geleden, tijdens een expeditie rond de Markiezeneilenden in Frans-Polynesië een nieuw virus te pakken : nog altijd eentje voor een zeil, maar nu op het water! Sindsdien heb ik me voorgenomen om mij in dit onderwerp te verdiepen en eens in mijn leven op wereldreis te gaan op een zeilboot. Voor mij staat een boot, meer dan gelijk welk ander vervoermiddel, symbool voor vrijheid, ontdekking en avontuur in respect voor de natuur en het milieu.
Hoe ons project vorm heeft gekregen
Het spreekt voor zich dat men niet zomaar van de ene dag op de ander op een zeilboot inscheept om de wereld rond te reizen. Een dergelijk project vergt heel wat voorbereiding.
Kennis vergaren en een opleiding volgen
De eerste stap was voldoende kennis te verwerven over de navigatie. We hebben dit stap per stap gedaan door op zee te gaan met bevriende skippers, hen op hun werf een handje toe te steken, enkele zeestages te volgen bij de Glénans, de verschillende examens af te leggen om beide onze skipperlicentie te behalen en ons ICC (International Certificate for operators of pleasure Craft) op zak te hebben.
De website van de VVF of, in het Franstalig landsgedeelte, die van de FFYB geeft hier alle informatie over.
Een zeilboot vinden
Gedurende onze opleiding zijn Sofia en ik nooit ons doelstelling uit het oog verloren, nl een eigen boot kopen. Net zoals bij de aankoop van een huis, kan dit lange tijd duren. En net zoals voor een huis, kan dit belangrijke renovatiewerken in de hand werken.
Eerst dachten we ons geluk te vinden aan de Bretoense kust, maar uiteindelijk hebben we iets gevonden dat in onze smaak viel in de haven van Bussel. « Les Trois Mousquetaires », een Jeanneau SUN FAST van 40 voet die in « SEARCH PROJECTS » werd herdoopt. De boot stond reeds enkele jaren op het droge en zijn eigenaar had maar één wens, nl dat zijn boot zo snel mogelijk opnieuw zeewaardig zou worden. We hebben de zeilboot van 12m lengte dus gekocht en er nadien 4 volle maanden aan gewijd met heel wat renovatiewerken. Eind juni 2017 hebben wij de boot kunnen inhuldigen samen met de vrienden en partners die ons hebben geholpen om onze droom waar te maken.
Met twee op dezelfde boot
Samen op de boot delen we (letterlijk) lief en leed. In tegenstelling tot de meeste andere expedities waar ik tot dan toe had deelgenomen, is het project dat we #SailingSearch hebben genoemd ook het avontuur geworden van ons koppel. Ik had geen enkele twijfel over het welslagen van onze samenwerking, maar toch was het voor Sofia een hele aanpassing. Zij is een globetrotter in hart en ziel en heeft opeenvolgend in Argentinië, in Paraguay, in Marokko en in België gewoond. Ze heeft een diploma in communicatie, heeft een goede ervaring in de mediawereld en spreekt meerdere talen. Zo’n gepassioneerd en ondernemend talent dat dolgraag de wijde wereld verkent, kon ten volle haar gading vinden in het Search Project!
Onze reisweg en eerste haltes
Ik was nog maar net terug van de Red Bull X-Alps of we maakten ons al klaar om op vrijdag 28 juli 2017 de haven van Brussel te verlaten. We hadden één doelstelling voor ogen: zeilen tot de Balearen, tot Mallorca, om er de Lotto Young Adventurers op te pikken die er begin september zouden aankomen. Ze zullen de eersten zijn die het leven aan boord met ons zullen delen, en we verheugen ons reeds om hen onze passie voor het zeilen door te geven. Op het ogenblik waarop ik dit artikel schrijf, zijn we net voorbij de straat van Gibraltar gevaren en ruilen we de Atlantische oceaan voor de Middellandse Zee. Ik heb intussen enorm veel geleerd en vind het echt superleuk!
Na Mallorca gaan we er zeker gebruik van maken om te zeilen rond Corsica, de Italiaanse kusten, Sicilië. Nadien zet ik de kaap op de Canarische eilanden waar ik het zeilen zal combineren met een parapentevlucht om de 7 pieken van het eilandengroep te overvliegen. Nadien staat de oversteek van de Atlantische oceaan op het programma. Ideeën genoeg, dus! Mijn grootste plezier is om die projecten te delen met zoveel mogelijk mensen. Ik breng je zeker verslag uit van onze volgende ontmoetingen en avonturen.
Tot heel binnenkort!
« Fair winds & following seas » … Tom.
Hoe bereidt men een wereldreis op een zeilboot voor?
Op basis van zijn opgedane ervaringen, beantwoordt Tom enkele basisvragen die toekomstige wereldreizigers beslist zullen helpen om hun zeilreis (en zichzelf) voor te bereiden:
1. Hoe vind je een boot?
De “tweedehandse markt” is vol met goede en minder goede koopjes. Het is van kapitaal belang om je plannen goed vast te leggen voordat je de verkoopsites overloopt. Hoeveel mensen zullen aan boord meereizen? In welke delen van de wereld (warme of koude zeeën)? Welk type boot en welke grootte zal het best beantwoorden aan je plannen? Wil je een snelle en stevige boot of eerder een sterker type (in staal of aluminium) dat bijgevolg zwaader en dus ook trager zal zijn? Wat is je budget om de boot aan te kopen en om het te vernieuwen, …. ?Vele vragen die jij je moet stellen voordat je de boot van je wensen vindt. Nadien is het aangeraden om je te laten omringen door professionals en mensen die het vak goed kennen. Neem vooral je tijd en wees op je hoede voor boten die sinds lang te koop staan of voor té goedkope deals!
2. Hoe schat je de staat in van de boot en de werken die moeten uitgevoerd worden?
Best is om vóór de aankoop de boot te laten nakijken door een expert. Hij zal snel een lijst kunnen opmaken van hetgeen hersteld of vernieuwd moet worden en hij zal de waarde van de zeilboot kunnen bepalen. Een ervaren persoon zal snel alles in de gaten hebben. Dit is de enige manier om later geen onvoorziene kosten te hebben. Ideaal gezien moet je de volledige historiek van de zeilboot kennen en tijd nemen om kennis te maken met de voormalige eigenaar.
3. Welke technologische uitrusting moet je aan boord voorzien?
De basis is een goede VHF-radio, een GPS, de nodige navigatielichten en de klassieke elektrische instrumenten (anemometer, windwijzer, dieptemeter, enz), de radar is een interessante tool, maar de AIS (die als een transponder werkt) zal je toelaten om andere boten en cargo’s te zien op je GPS die met hetzelfde systeem uitgerust zijn. Ik vind het een prima instrument. Ik heb aan boord altijd een draagbare GPS als backup. Met de inReach Explorer van Garmin kan je indien nodig een noodsignaal sturen. Een goede elektronica aan boord is prima, maar toch kan het nuttig zijn om een kompas en kaarten mee te nemen… en ze te kunnen lezen. Kaarten “vallen nooit in panne” 🙂
4. Welk budget moet je voorzien?
Er is voor elk wat wils. Sommige vrienden hebben een zeilboot gekocht voor 15.000 € en zeilen er nog altijd mee. Voor een tweedehandse zeilboot van 35 à 40 voet in goede staat, moet je rekenen op 60 à 150.000 €. Maar eens te meer hangt alles af van heel wat parameters. Als je werken moet uitvoeren, kan het budget snel stijgen. Gewoonlijk zegt men dat de onkosten van een zeilboot jaarlijks +/- 10% van zijn waarde bedragen. De havenkosten, de verzekering en enkele onderhoudskosten lopen snel op tot 10.000 €. Handige harry’s zullen er goedkoper vanaf komen en minder afhankelijk zijn van scheepswerven.
5. Kunnen onderhoudswerken lang duren?
Dit hangt echt af van de staat van de boot op het ogenblik van de aankoop. Ideaal is om er eerst wat mee te zeilen en er nadien de nodige aanpassingen aan te brengen. Voor Search Projects hebben we 4 maanden “non stop” gewerkt. Maar onze boot was bij aankoop in een redelijke slechte staat en we hebben hem volledig vernieuwd.
6. Wat zijn de administratieve basisformaliteiten?
Om de radio op wettige wijze te mogen bedienen, moet jij je VHF-stuurbrevet op zak hebben. Een praktische cursus van een dag en een theoretisch examen zijn hiervoor voldoende. Je moet er zeker niet lichtzinnig over heengaan, want het is een allernoodzakelijk instrument om nooddiensten op te roepen en te communiceren met de overheden, in het bijzonder indien er een groot probleem opduikt.
Ik raad te stelligste aan om een degelijke opleiding te volgen in een goede zeilschool en het ICC-brevet te behalen (of het Yachtmanbrevet). Niets staat boven ervaring en praktijk. Je moet voldoende tijd op zee hebben doorgebracht vooraleer je in een groot project te willen storten. Begin met een boot te huren en wat ervaring op te doen.
7. Hoe leg je de reisroute en de haltes vast? Is het aangeraden om alleen te zeilen? Wat is het beste seizoen?
Ik zou zeggen dat de weersverwachtingen de reis bepalen. Je moet op veilig spelen, geduldig en nederig blijven indien de weersomstandigheden niet gunstig zijn. Ik raad niet aan om alleen te vertrekken, tenzij je een grote ervaring hebt in het zeilen. Het kan heel moeilijk zijn om de vermoeidheid te bestrijden als je alleen bent en een probleem is altijd gemakkelijker op te lossen in teamverband.
De seizoenen variëren rondom de wereld. Laat ons zeggen dat de zomer een betere en comfortabelere periode is om te vertrekken. Je hoeft echt niet ver te gaan om prachtige plaatsen te ontdekken. Europa heeft een overaanbod aan mooie plekken die je met een zeilboot kunt bezoeken!
Heb je ook een dergelijk avontuur beleeft? Aarzel niet om je ervaring met Tom te delen.
Ontdek hier de andere artikels van Tom.
Lees ook het artikel : “Diefstal van plezierboten: een reële plaag”
© Foto’s: Tom de Dorlodot