Elke zomer trekken duizenden Belgen richting het zuiden van Frankrijk. Tussen de tolpoorten, wachtrijen en elektronische badges is het makkelijk om de weg kwijt te raken … of kostbare tijd te verliezen.
Voor u vertrekt, is het beter om te begrijpen hoe de Franse tolwegen werken, welke betaalmiddelen u kunt gebruiken en hoe u moet reageren bij pech op deze wegen.
Deze praktische gids bundelt alles wat u moet weten om met een gerust hart te reizen: de juiste reflexen aan de tolpoort, hulpmiddelen om uw kosten te berekenen, en de tips van Europ Assistance om onaangename verrassingen onderweg te vermijden.
Hoe werken de tolwegen in Frankrijk?
In Frankrijk zijn veel autosnelwegen tolwegen: u betaalt er dus op basis van de afgelegde afstand.
Bij het oprijden van de autosnelweg ontvangt u een ticket. Bij het verlaten van de snelweg toont u dit ticket zodat het verschuldigde bedrag berekend kan worden. Dit systeem geldt voor het grootste deel van het netwerk dat beheerd wordt door concessiebedrijven (ASF, APRR, Vinci, Sanef, …).
De verschillende types tolpoorten
De klassieke tolpoort
Dit is het meest voorkomende type: een slagboom met cabines waar u betaalt met contant geld, bankkaart of via een badge.
Tijdens drukke zomerdagen kunnen de wachttijden hier oplopen.
De elektronische tol (Liber-t / Bip&Go)
Dankzij een klein kastje op uw voorruit verloopt de doorgang automatisch: de slagboom gaat open zodra u bij de poort aankomt.
Het bedrag wordt later van uw bankrekening afgeschreven.
De badge kan worden gekocht voor een heel jaar of voor enkele ritten, en werkt ook in Spanje en Portugal.
De tolwegen zonder slagbomen (Péage à flux libre)
Steeds vaker gebruikt (zoals op de A13, A79…), dit systeem heeft geen slagbomen meer.
Poorten met sensoren herkennen uw voertuig via de nummerplaat.
U betaalt vervolgens online via de website die na uw doortocht wordt aangegeven.
De verschillende betaalmethoden
Op de Franse autosnelwegen worden meerdere betaalmethoden aanvaard. Uw keuze hangt af van uw gewoonten, maar ook van het seizoen en de verkeersdrukte. Hieronder vindt u de belangrijkste opties, met hun voordelen en beperkingen.
1. Betalen met contant geld
Dit is de eenvoudigste methode, nog steeds gebruikt door veel toeristen.
U kunt betalen aan een loket bij een medewerker of uw munten in een automatische mand deponeren.
Nadeel: tijdens de grote vakantie-uittochten ontstaan hier vaak de langste wachtrijen.
2. Betalen met bankkaart
De rijstroken aangeduid met “CB” laten u toe snel te betalen met Visa, Mastercard of bepaalde tankkaarten.
U hoeft niet met een medewerker te spreken: steek gewoon uw kaart in en de slagboom gaat open.
Tip: deze methode is sneller en werkt 24/7, ook contactloos op sommige rijstroken.
3. Gebruik van een elektronische tolbadge (Liber-t / Bip&Go)
De elektronische badge, ook wel Liber-t of Bip&Go genoemd, is een klein kastje op uw voorruit dat een signaal naar de poort stuurt.
De betaling gebeurt automatisch, en u rijdt door zonder te stoppen.
Er bestaan twee formules:
- Jaarabonnement: ideaal voor regelmatige ritten (vakantie, familiebezoek, werk).
- Formule op maat: perfect voor enkele reizen per jaar.
Goed om te weten: de Bip&Go-badges werken ook in Spanje, Portugal en Italië, afhankelijk van de gekozen optie.
Te verkrijgen via https://www.bipandgo.com
4. Tolwegen zonder slagbomen
Steeds meer trajecten (zoals de A79) gebruiken deze technologie zonder slagboom (“Péage à flux libre”).
De poorten detecteren uw nummerplaat; u betaalt daarna online binnen de 72 uur via autoroutes.fr.
Belangrijk: er is ter plaatse geen loket. Voorzie een online betaling vóór of na uw rit.
Welke tolpoort kiest u best?
Voor een rij tolpoorten twijfelt men vaak: welke moet u nemen om wachttijd of vergissingen te vermijden?
Elke rijstrook wordt aangeduid met een lichtsymbool: deze goed herkennen bespaart u tijd… en wat gemoedsrust.
Voor een volledig overzicht van de borden en pictogrammen die gebruikt worden aan de tolpoorten, raadpleeg de officiële pagina: Signalisation des péages op autoroutes.fr
Tip: als u geen badge heeft, vermijd dan de uiterst linkse rijstroken: die zijn vaak voorbehouden aan elektronische tolgebruikers. Blijf liever in het midden of rechts, waar u de gemengde rijstroken “CB + contant” vindt.
Wat als u de verkeerde tolpoort kiest?
Rij nooit achteruit, zelfs als u een lege rijstrook naast u ziet. Deze manoeuvre is strikt verboden en gevaarlijk.
Druk dan gewoon op de oproepknop: een operator zal vanop afstand tussenkomen en de situatie oplossen.
Bereid u goed voor om files en incidenten te vermijden
Houd uw betaalmiddelen altijd binnen handbereik vóór u bij de tolpoort aankomt.
Vermijd het zoeken in uw portefeuille of tas terwijl u in de rij staat: dat is gevaarlijk en veroorzaakt vaak vertragingen.
Hoe berekent u de prijs van een traject?
Voor u vertrekt, raden wij aan om de totale kost van uw rit te schatten: inclusief brandstof, tol en pauzes.
De Franse autosnelwegen behoren tot de duurste van Europa, en de tarieven variëren afhankelijk van de afstand, het type voertuig en het gebruikte netwerk.
Enkele online tools om de prijs te berekenen:
- ViaMichelin: geeft u de volledige kost van uw traject (brandstof + tol) op basis van uw voertuig en route.
U kunt uw budget aanpassen volgens het type brandstof en het gemiddelde verbruik. - Autoroutes.fr: dit is de officiële site van de snelwegmaatschappijen.
U vindt er een actuele tariefsimulator en een lijst van “tolpoorten zonder slagbomen” (péages à flux libre).
Ideaal om een route Frankrijk–België te plannen zonder verrassingen. - Mobiele apps: apps zoals Waze of Google Maps schatten soms de tolkosten op basis van realtime verkeer.
Handig als u twijfelt tussen meerdere routes.
Tip: de tarieven kunnen elk jaar op 1 februari wijzigen. Als u uw vakantie maanden op voorhand plant, doe dan vlak voor vertrek een nieuwe simulatie.
Hoe worden de tarieven berekend?
De prijs van een tolrit hangt af van verschillende factoren:
- de afgelegde afstand;
- de voertuigcategorie (auto, camper, aanhangwagen…);
- de snelwegmaatschappij die het traject beheert;
- de kosten voor diensten (onderhoud, veiligheid, infrastructuur).
De voertuigklassen worden bij elke tolpoort weergegeven. De meeste personenwagens vallen onder klasse 1.
In andere landen
- In Italië bestaat een gelijkaardig systeem om sneller door de tol te rijden: de Viacard en de Telepass (te koop bij automobielclubs, grensposten, bepaalde tankstations en restaurants langs de snelweg).
- In Spanje heet het systeem Via-T.
- In Zwitserland en Oostenrijk moet u een vignet aanschaffen.
Deze zijn verkrijgbaar bij automobielclubs, grensposten en sommige tankstations langs de autosnelweg.
Pech of ongeval op de autosnelweg: wat moet u doen?
Een lekke band, motorpech of een rood waarschuwingslampje op uw dashboard… Deze situaties kunnen op elk moment voorkomen, ook op een autosnelweg met tol.
Het is dus belangrijk om te weten welke stappen u moet volgen — en wat Europ Assistance wel en niet voor u kan doen.
1. Beveilig onmiddellijk de zone
- Parkeer uw voertuig op de pechstrook, zo ver mogelijk rechts en steek de noodlichten (knipperlichten) aan.
- Trek uw fluohesje aan voordat u het voertuig verlaat.
- Breng uzelf in veiligheid achter de vangrail. Op de autosnelweg moet geen gevarendriehoek aangebracht worden, omdat dit langs een drukke autosnelweg met snel verkeer gevaarlijk is en de driehoek kan omwaaien door de luchtverplaatsing van voorbijrijdende voertuigen.
Verlaat nooit te voet de autosnelweg. Tolzones en pechstroken zijn bijzonder gevaarlijk.
2. Verwittig de hulpdiensten of een erkende takeldienst
Op autosnelwegen met tol mogen enkel de snelwegmaatschappijen een takeldienst inschakelen.
Om hulp te contacteren:
- Gebruik een noodoproepzuil (ongeveer om de 2 km).
- Of bel 112, het Europese noodnummer.
- U kunt ook de gratis app SOS Autoroutes gebruiken, die u automatisch geolokaliseert.
- Bij het betreden van de autosnelweg duidt een bord meestel het nummer van de nooddienst aan.
Zodra u de pech hebt gemeld, zal een door de snelwegmaatschappij erkende takeldienst u naar de dichtstbijzijnde afrit slepen.
3. De tussenkomst van Europ Assistance
Europ Assistance mag niet rechtstreeks tussenkomen op autosnelwegen met tol. Enkel erkende takeldiensten zijn daar toegelaten. Zodra u van de autosnelweg weggesleept bent, nemen onze teams het over om de verdere pechverhelping, de sleping en de voortzetting van uw reis te organiseren.
4. En in België?
- In Vlaanderen: bij pech op een autosnelweg komt het FAST-systeem eerst tussen om de zone te beveiligen. Daarna neemt Europ Assistance het over voor de volledige pechverhelping.
- In Wallonië: de procedure is iets anders. De politie gebruikt de SIABIS-databank om de juiste takeldienst te verwittigen.
Ontdek onze gerelateerde artikels:
Veel gestelde vragen over tolwegen in Frankrijk
Kan ik een Belgische bankkaart gebruiken aan Franse tolpoorten?
Ja, de meeste Belgische kaarten (Visa, Mastercard, Maestro) worden aanvaard. Sommige automatische tolpoorten aanvaarden echter geen prepaidkaarten of kaarten met systematische autorisatie. Als uw kaart niet werkt, gebruik dan een tolpoort met bediende of betaal contant.
Is de Bip&Go-badge rendabel voor één enkele reis?
Ja, als u kiest voor de formule “à la carte”: er is geen maandabonnement, u betaalt enkel voor de maanden waarin u de badge gebruikt (1,70 € per gebruikte maand in 2025). Dit maakt het een ideale oplossing voor één of twee ritten per jaar tussen België en Frankrijk.
Wat als ik vergeet te betalen op een tolweg zonder slagbomen?
Ga binnen de 72 uur na uw passage naar de website autoroutes.fr. Daar kunt u uw rit online betalen. Na deze termijn wordt automatisch een toeslag aangerekend. Noteer dus zeker de autosnelweg en het tijdstip van uw passage.
Betalen motoren en campers hetzelfde tarief?
Nee, de tarieven hangen af van de voertuigcategorie. Motoren (klasse 5) betalen minder dan auto’s, terwijl campers en aanhangwagens (klasse 2 of 3) meer betalen. U kunt de exacte klasse controleren op uw tolbewijs.
Wat dekt Europ Assistance bij pech op de autosnelweg?
Op een autosnelweg met tol is directe tussenkomst verboden: een erkende takeldienst komt eerst tussen. Daarna neemt Europ Assistance het over (verdere pechverhelping, slepen, repatriëring of tijdelijke accommodatie). Wij zorgen ervoor dat uw reis snel kan worden voortgezet.
Lees ook : Verkeersinformatie op de Europese wegen
Eerste publicatie: 06/2016 - Update: 11/2025


