Steeds meer elektrische voertuigen op onze wegen
“The future is electric”
Het is geen geheim dat onze mobiliteit en ons wagenpark diverser worden en voortdurend in ontwikkeling zijn. Nieuwe regels en wetten, de opkomst van lage emissiezones, de stimulans (of verplichting) om te kiezen voor duurzame energiebronnen om zodoende onze ecologische voetafdruk te verkleinen, het (sinds lang aangekondigde) einde van de fossiele energiebronnen, … : het zijn stuk voor stuk maatschappelijke veranderingen die onder meer de ontwikkeling van elektrische auto’s in de hand hebben gewerkt.
Bovendien dringt de informatica steeds meer binnen in onze moderne transportmiddelen, om – op termijn – de volledige controle over het voertuig en zijn besturing over te nemen.
Ook al worden de elektrische voertuigen nog steeds getest en aangepast en zullen ze de komende jaren nog ettelijke verbeteringen ondergaan, het aantal gebruikers dat kiest voor een hybride of voor een 100% elektrisch voertuig neemt alleen maar toe. In sommige landen (zoals de Scandinavische landen) nemen deze voertuigen geleidelijk de overhand op de verkoop van traditionele voertuigen (thermische motoren).
Deze veranderingen hebben niet alleen gevolgen voor de consument, maar beïnvloeden ook de wetgever, de beheerders van stedelijke gebieden en van de wegeninfrastructuur, de autoconstructeurs en natuurlijk ook de bedrijven die instaan voor reisbijstand en pechverhelping, en die nu voor nieuwe uitdagingen staan.
De pechverhelping van Europ Assistance
Sinds haar oprichting heeft Europ Assistance de evolutie van het wagenpark en van de mobiliteit op de voet gevolgd. De meeste pechverhelpers van Europ Assistance (met inbegrip van al degenen die op elektrische voertuigen moeten tussenkomen) hebben een specifieke opleiding gevolgd en blijven die opleiding regelmatig volgen om perfect op de hoogte te zijn van de werking en de bijzondere kenmerken van een elektrische motor. Zij zijn uitgerust met de aangepaste apparatuur om snel te kunnen tussenkomen en ze moeten volledig vertrouwd zijn met de geldende veiligheidsvoorschriften.
Vaak kunnen tussenkomsten aan een voertuig met een hoog voltage alleen onder specifieke omstandigheden en op veilige plaatsen (zoals in een professionele garage) worden uitgevoerd, vooral als de immobilisatie het gevolg is van een defect aan de elektrische componenten.
In sommige extreme gevallen, zoals bij een autobrand veroorzaakt door de batterijen, is de tussenkomst van de brandweer essentieel om het risico definitief te neutraliseren.
Welke soorten pannes hebben elektrische voertuigen?
Elektrische pannes
Het is logisch dat elektrische voertuigen meer worden blootgesteld aan storingen die het gevolg zijn van hun werking: een defecte of zwakke batterij, een probleem met de elektrische stekker, een defecte lader, een kabelprobleem, … Deze voorvallen kunnen zich ook voordoen na een ongeval.
Een elektrisch probleem, hoe klein ook, kan andere componenten zoals de boordcomputer uitschakelen, waardoor het voertuig moet worden gesleept.
“Traditionele” pannes
Naast elektrische pannes is het evident dat de meer traditionele pannes ook deze voertuigen blijven treffen, zoals problemen aan de banden of de remmen, … en aan de vele elektronische componenten die het voertuig rijk is. Dit zonder alle andere “niet-technische” problemen te vergeten die tot de immobilisatie van het voertuig en de inzittenden kunnen leiden.
De sleping
Het slepen van elektrische voertuigen vereist vaak speciale middelen en uitrusting. Zo kan een elektrische auto bijvoorbeeld niet achter de sleepwagen worden gehangen met de achterste wielen op de grond, omdat de rotatie van de wielen elektriciteit kan opwekken en er hierdoor overbelasting kan optreden. Professionele pechverhelpers moeten daarom beschikken over de juiste depannage- en sleepuitrusting, zoals een plateauwagen.
De prijs van zo’n sleeping kan snel enkele honderden euro’s bedragen. Dankzij een bijstandsverzekering worden de kosten van de pechverhelping echter gedragen door de verzekeraar.
Panne van de batterij
Als het voertuig geïmmobiliseerd is als gevolg van een zwakke of lege batterij, is het de taak van de pechverhelper om het voertuig naar een laadstation of een laadpaal te brengen waar de verzekerde het kan opladen.
Laadstations in België en in het buitenland
België heeft steeds meer plaatsen waar het mogelijk is om een elektrisch voertuig op te laden. U vindt er een lijst van op het internet, waaronder https://map.openchargemap.io, https://chargemap.com of https://plugsurfing.com.
Deze websites vermelden ook de locatie van de laadpalen in het buitenland.
Let op: soms is een lidkaart nodig om die laadpalen te kunnen gebruiken. Informeer u goed op voorhand, in het bijzonder als u naar het buitenland reist.
Pechverhelping in het buitenland: ook voor elektrische voertuigen
Reist u met uw elektrische auto naar het buitenland? Als u verzekerd bent bij Europ Assistance voor de technische bijstand aan het voertuig en als uw voertuig gedekt is in Europa (zie de lijst van de gedekte landen in de Algemene Voorwaarden van uw contract), is een technische tussenkomst er dus gegarandeerd.
Overal dezelfde dienstverlening?
Sommige landen zijn “progressiever” dan andere en hebben daarom een meer ontwikkeld elektrisch wagenpark op hun thuismarkt. In deze landen zal het aantal dienstverleners en pechverhelpers die over alle benodigde apparatuur beschikken logischerwijs groter zijn. In de ons omringende landen is dit geen probleem.
De groei van de verkoop van elektrische voertuigen in “minder progressieve markten” zal alleen maar leiden tot een toename van de middelen die er beschikbaar zijn om steeds meer bestuurders van elektrische voertuigen te helpen.
Autopech? Gebruik de Europ Assistance-app!
Hebt u autopech? Maak gebruik van de Europ Assistance- app: hiermee kunt u een bijstandsaanvraag onmiddellijk indienen en de voortuitgang van de tussenkomst in real time volgen.
Zie het artikel “De mobiele app voor een technisch of medisch probleem“.
Lees ook: De levensduur van batterijen van elektrische quto’s en fietsen