In het blogartikel “Een huurwagen boeken in het buitenland” heeft onze blogger Alain Dierckx het over het huren van een auto en meer bepaald waar u vooral moet op letten bij de reservatie, het ophalen en het terug inleveren van de huurwagen. In dit artikel geeft hij meer uitleg over wat er meestal mogelijk is inzake optionele diensten.
Welke optionele diensten kan ik nemen als ik een auto huur?
Het aanbod varieert per autoverhuurmaatschappij maar hieronder vindt u een lijst van de meest voorkomende diensten en hun richtprijzen:
- Uitgebreidere verzekering (zie hieronder)
- Een kinderzitje (6 à 7€ per dag)
- Tweede bestuurder (ca. 5€ per dag)
- Onbeperkt aantal kilometers (gratis)
- Pechverhelping * (ca.6€ per dag)
- Navigatiemodule (ca.6€ à 10€ per dag)
- Brandstoftoeslag (tanken niet nodig bij inlevering van het voertuig)
- Sneeuwkettingen (ca.4 à 6€ per dag)
- Conciergeservice (6 à 7€ per dag)
Bovenstaande tarieven variëren per verhuurder, land en periode.
*Opgelet: verzekeringen die voor autopech worden aangeboden, zijn meestal heel beperkt en slaan doorgaans op het voertuig zelf zonder bijstand te bieden aan de passagier(s).
Welke verzekering is altijd inbegrepen bij autoverhuur?
Als u een voertuig huurt, is er steeds een basisverzekering inbegrepen. Deze omvat een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering en een verzekering in geval van schade of diefstal (Collision Damage Waiver of CDW). Het eigen risico is echter altijd zeer hoog en kan per schadegeval meer dan duizend euro bedragen. Schade aan de ruiten, banden en onderkant van het voertuig zijn meestal niet verzekerd met deze formule. De verzekering verbonden aan uw kredietkaart of via een bank of makelaar biedt doorgaans geen dekking of dekt niet alle kosten. In sommige gevallen kan de CDW uitgebreid worden. De jaarlijkse VIP-formule van Europ Assistance biedt een CDW met een jaarlijkse tussenkomst van max. 2.000 eur.
Opgelet! Bij bepaalde aanbieders kunnen de kosten voor schade of diefstal zelfs oplopen tot de cataloguswaarde van de wagen, vermeerderd met administratiekosten.
Hoe kan ik mijn huurwagen beter verzekeren?
Bij de autoverhuurmaatschappijen kunt u een bijkomende verzekering onderschrijven tegen betaling van een supplement. In dat geval wordt uw eigen risico verminderd of zelfs helemaal verwijderd. De namen van die optionele verzekeringen en de aangeboden dekkingen variëren naargelang de aanbieders en het land waar u de auto huurt. Mogelijkheden zijn onder andere een ruiten- en bandenverzekering en vergoeding van medische kosten na een ongeval. Informeer u alleszins goed bij ontvangst van de sleutels.
Lees hier het artikel “Een wagen huren: de optionele waarborgen” om de verschillende soorten extra verzekeringen te leren kennen.
Wat moet u doen bij een ongeval met een huurwagen?
Als u betrokken wordt in een verkeersongeval, contacteer dan onmiddellijk de autoverhuurmaatschappij en leg de situatie uit. Vul ook (in Europa) het officiële Europese aanrijdingsformulier in. Best is om getuigen te vinden van het ongeval en om de politie erbij te halen om een proces-verbaal op te stellen. Zo is er geen latere betwisting.
Lees ook het artikel “Een verkeersongeval in het buitenland”.
Lees de algemene voorwaarden na in uw contract die betrekking hebben op schade die veroorzaakt werd door een ongeval. Bij een ongeval met gekwetsten is een aparte reisverzekering met medische tussenkomst de beste oplossing.
Wat mag een autoverhuurder aanrekenen na de autoverhuur?
Afhankelijk van het verhuurcontract kunnen onderstaande kosten (niet exhaustief) na het beëindigen van de verhuur nog worden aangerekend op de betaalkaart:
- Verkeersboetes
- Schade
- Brandstof
- Reiniging van de auto
- Onvoorziene drop off fee
Deze kosten dienen steeds gerechtvaardigd te worden aan de hand van de juiste documenten en dienen in overeenstemming te zijn met de inhoud van het onderschreven verhuurcontract.
Hoe kunt u een bedrag betwisten dat werd aangerekend?
Als u denkt dat een bedrag onterecht werd gedebiteerd van uw betaalkaart, kunt u de verrichting betwisten. U moet hierbij uiteraard beschikken over de nodige bewijsstukken.
Deze betwisting kan:
-
- Rechtstreeks bij de autoverhuurmaatschappij
- Via de kredietkaartmaatschappij
- Via de uitgever van uw betaalkaart, bijvoorbeeld uw bankinstelling.
Andere interessante artikels over hetzelfde thema:
– Een wagen huren in het buitenland: 6 aandachtspunten
– Een huurwagen boeken in het buitenland
– Een wagen huren: de optionele waarborgen