Waarom je fiets nakijken en onderhouden?
Zoals voor elk voertuig, beleef je meer rijplezier als je voertuig in orde is en in propere staat. Het is niet anders voor een fiets. Daarenboven draagt een fiets die in goede staat is toe aan de veiligheid van zijn gebruiker, en zal hij langer meegaan zonder ingreep van een fietsenhersteller. Denk er ook aan dat om op de openbare weg te mogen rijden, je voertuig moet voldoen aan de verkeersregels.
Tracht dus enkele malen per jaar je fiets na te kijken, zeker na een lange periode waarop je hem niet gebruikt hebt (bvb. na de winter). Doe dit op een plek waar je voldoende ruimte hebt en gebruik degelijk en aangepast gereedschap.
Maak je fiets schoon wanneer hij na een fietstocht vuil is geworden (door modder of strooizout op de weg). Dit kan heel makkelijk gebeuren met een sponsje en lauw water met afwasmiddel, en een doekje.
Welke controles moet je regelmatig doen?
- Bandendruk: de ideale bandendruk ligt gewoonlijk rond 3,5 à 4 bar. Je kan de aanbevolen druk gewoonlijk aflezen op de zijkant van je band. Fijne racefietsen hebben een hogere druk dan de dikke banden van mountainbike). Bij dikke banden is het moeilijker om de spanning na te gaan door erop te drukken met de duim. Gebruik dan een pomp die je de bandendruk weergeeft. Net zoals bij auto’s, zullen slecht opgepompte banden sneller verslijten en het risico op een platte band vergroten.
- Staat van de banden: ga na of je banden voldoende soepel zijn, de groeven nog voldoende diep zijn en of er geen barsten zijn langs de zijkant van de band. Laat geen versleten banden op je fiets, maar vervang ze tijdig.
- Ketting: de ketting moet ook in goede staat zijn en een kleine speling hebben (van zowat 5 mm). Zorg ervoor om je fietsketting regelmatig in te smeren of in te oliën. In de (gespecialiseerde) handel vind je allerhande producten om dit te doen die heus niet duur hoeven te zijn.
- Remmen: goede remmen zijn van kapitaal belang. Controleer dus regelmatig de staat van je remblokken. Trek je rem aan en controleer de afstand tussen de rem en het handvat aan het stuur. Er moet ideaal gezien een afstand tussen beide zijn van enkele cm.
- Reflectoren: zorg ervoor dat ze goed aan de fiets vastgemaakt zijn op de plaatsen waar ze voorzien moeten worden. Ze moeten ook proper zijn om enig nut te hebben.
- Lichten: controleer de goede staat van je lichten, je dynamo en/of batterijen. Voorzie eventueel een reserveverlichting in de draagtas van je fiets.
Andere elementen en toebehoren van je fiets controleer je minder vaak, maar moeten ook in orde zijn, zoals de spaken (zorg voor een kleine speling van 2 à 3 mm), de trappers, het zadel en de fietsbel.
Heb je een elektrische fiets? Laad je accu op in een veilige plaats en bewaar je accu op kamertemperatuur.
Lees ook het artikel “De auto of fiets met de hand wassen: beste tips”
5 gouden tips om op en top te kunnen fietsen
- Tenzij je graag aan je fiets sleutelt, koop een fiets die makkelijk te onderhouden is en lees de garantievoorwaarden en onderhoudstips aandachtig. Zeker ook de tips inzake de accu als je een elektrische fiets hebt.
- Parkeer je fiets in een overdekte fietsenstalling, zodat hij tegen weer en wind beschermd is. Gebruik een goed fietsslot.
- Denk niet alleen aan je fiets, maar ook aan jezelf. Draag aangepaste, zichtbare en/of reflecterende kledij en een fietshelm. Overlaad je fiets niet met zware lasten.
Lees onze tips als je in de winter met je fiets rijdt. - Maakt je fiets vreemde geluiden, is er iets niet pluis en kan je het zelf niet verhelpen? Ga dan naar de fietsenmaker. Zo beperk je de schade en loop je minder het risico om onderweg “in panne” te vallen.
- Denk eraan een goede bijstand te onderschrijven die zowel jezelf als je fiets dekt. Zo ben je snel geholpen als je onderweg toch een panne of defect met je fiets zou hebben en moet je de rest van de weg niet te voet afleggen.