Waarom kan het gebruik van uw kredietkaart in het buitenland geweigerd worden?
Wij geven u enkele mogelijke redenen.
De kredietkaart: een gemakkelijk betaalmiddel, maar soms geweigerd
Kredietkaarten laten toe om heel gemakkelijk financiële transacties uit te voeren in België of in het buitenland. Of het nu gaat om een Visa-, MasterCard- of American Expresskaart, kredietkaarten zijn een vertrouwd en veilig betaalmiddel en maken deel uit van een gerenommeerd betalingsnetwerk. Toch zijn er situaties waarin het niet mogelijk is om uw kredietkaart in België of in het buitenland te gebruiken. Om uw reis van dit ongemak te vrijwaren, legt TopCompare.be uit welke de mogelijke oorzaken kunnen zijn.
1. Het bestemmingsland is niet goedgekeurd
- Ofwel is de weigering te wijten aan de niet-activatie van de parameters van de door uw kredietkaart goedgekeurde landen. In dit geval probeert u een aankoop in het buitenland te betalen zonder uw land van bestemming als geautoriseerde begunstigde te hebben gevalideerd. Sommige kaarten moeten vooraf geactiveerd worden om in het land van bestemming gebruikt te kunnen worden (dit kan onder meer het geval zijn voor de Verenigde Staten). Het is altijd aan te raden om zich goed in te lichten bij uw bankagentschap vóór uw vertrek om na te gaan of uw bestemmingsland goedgekeurd is en om de kosten na te kijken die uw bank aanrekent voor een betaling in het buitenland.
- Ofwel is het land in kwestie simpelweg niet goedgekeurd als begunstigde door de uitgever de kredietkaart. In dit geval is het zo dat uw land van bestemming buiten het netwerk van Visa, MasterCard of American Express valt. Dit zal echter niet vaak gebeuren want op dit moment zijn deze kredietkaartaanbieders geautoriseerd in verreweg het grootste deel van de wereld.
2. Er is een vermoeden van fraude
Als uw bank vermoedens heeft dat uw kredietkaart wordt gebruikt voor frauduleuze activiteiten, kan uw kaart geblokkeerd worden. Hoe kan u dit oplossen? Kijk ten eerste na of de laatste transactie van uw kredietkaart wel degelijk door uzelf werd uitgevoerd. Bij enige twijfel, kunt u bij uw bank elk verdacht gebruik aangeven. Contacteer in elk geval altijd uw bank, zodat zij ervoor kunnen zorgen dat u uw kaart zo snel mogelijk opnieuw kunt gebruiken.
3. U hebt de limiet van uw kredietkaart bereikt
U hebt uw maandelijks toegelaten budget uitgegeven en mag dus niets meer uitgeven. Geen paniek: volgende maand kunt u uw kaart weer opnieuw gebruiken. In bepaalde gevallen is het mogelijk om uw bestedingslimiet te verhogen. Bekijk eerst de voorwaarden van uw bank als u dit doet en of een verhoging van het limiet echt nodig is. U gaat immers verplicht zijn dit bedrag de volgende maand terug te betalen.
4. De ingegeven informatie is verkeerd
Bij het invoeren van uw betalingsgegevens, hebt u zich vergist (bvb. verkeerd gespelde naam, vergissing bij het invoeren van uw kaartnummer, …). Deze komen dus niet overeen met de gegevens die geregistreerd zijn bij uw bank. De begunstigde kan bijgevolg uw rekening niet debiteren.
Neem daarom altijd de tijd om uw gegevens goed en juist in te voeren bij een online aankoop en de pincode juist in te tikken zodat uw kaart niet geblokkeerd wordt.
5. U hebt uw saldo niet terugbetaald
Met een kredietopening zorgt u ervoor dat u altijd een extra bedrag op uw lopende rekening achter de hand hebt. Houd echter wel rekening met de”nulstellingstermijn“. De nulstellingstermijn is de datum waarop het uitstaande saldo van uw kredietopening volledig moet zijn afbetaald zodat deze weer op nul komt te staan. Heeft u het saldo niet betaald, dan kan iedere andere betaling met uw kredietkaart worden geweigerd. Om deze situatie te voorkomen, houdt u best uw financiën altijd in het oog. Misschien kunt u zelfs een alarmmelding aanmaken in uw e-mail die u eraan herinnert uw saldo tijdig aan te vullen.
6. De geldigheidsduur van uw kaart is verlopen
Controleer de vervaldatum van uw kaart altijd na vóór uw vertrek naar het buitenland en zorg ervoor dat de kaart niet komt te vervallen tijdens de duurtijd van de reis.
Laatste tips:
– Informeer u vóór uw vertrek goed bij uw bank over de kenmerken van uw kredietkaart zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
– Houd tijdens uw verblijf uw financiële balans goed in de gaten. Maak optimaal gebruik van de verschillende (bank)applicaties die u helpen uw uitgaven in het buitenland te beheren.
– Neem onmiddellijk contact op met uw bank indien uw kredietkaart gestolen is of er indien het op frauduleuze wijze gebruikt is. Laat uw kaart blokkeren door contact op te nemen met Card Stop op het nummer 078/170 170 (vanuit het buitenland +32 78 170 170).
Komt u toch in de problemen in het buitenland? Een goede reisverzekering maakt het u mogelijk om in noodgeval in het buitenland over een geldtransfer te genieten.
Dit artikel werd geschreven door TopCompare, in samenwerking met Europ Assistance.
Lees onze andere tips in het dossier “Geldzaken”.