Overdreven snelheid is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. De overheden zijn constant op zoek naar manieren om hardleerse bestuurders de maximumsnelheid te laten respecteren. De Intelligent Speed Assistant (ISA) is een van die oplossingen en wordt zelfs een verplichting in elk nieuw voertuig.
Onze blogger Alain Dierckx geeft ons wat uitleg.
Wat is de Intelligent Speed Assistant (ISA)?
De ISA is een software die de kracht van de motor van uw voertuig kan verminderen zodat u niet sneller kan rijden dan de toegelaten maximumsnelheid op de openbare weg.
De bestuurder wordt hiervan altijd verwittigd. Die verwittiging kan op verschillende manieren gebeuren: een knipperend symbool in het instrumentenpaneel, een geluidssignaal, een trilling in het stuurwiel of de tegendruk van het gaspedaal die toeneemt.
Hoe werkt de ISA?
Het systeem moet vanzelfsprekend in staat zijn om de maximumsnelheden tijdens uw verplaatsingen te capteren. Dat kan met een slimme camera die de verkeersborden leest maar het kan ook werken op basis van de GPS gegevens van het voertuig (of een combinatie van de twee).
De interventie van de snelheidsbegrenzer kan altijd overroepen worden door de bestuurder van het voertuig door eenvoudigweg het gaspedaal iets verder in te duwen.
Aangezien het systeem verbonden is aan het contact, wordt het echter automatisch opnieuw geactiveerd telkens het voertuig gestart wordt.
Zijn er reeds auto’s waarin een ISA is ingebouwd?
Verschillende autoconstructeurs hebben modellen waar dit al het geval is. Hier vindt u een kort overzicht.
Een ISA moet overigens in Europa sinds juli 2022 in elke nieuw model van auto voorzien worden. Het Euro NCAP Advanced, dat vooruitstrevende veiligheidsmaatregelen beloont bovenop het aantal sterren van Euro NCAP, geeft zelfs extra punten aan constructeurs die de snelheidsbegrenzer inbouwen.
Het plan van Europa is om de ISA verplicht te voorzien in elke nieuwe auto, vrachtwagen, bestelwagen en bus vanaf juli 2024.
Wat zijn de voordelen van de ISA?
Indien de ISA gemeengoed wordt, zou het aantal verkeersongevallen met 30% kunnen dalen en het aantal dodelijke slachtoffers met 20%.
Een concreet voordeel ten opzichte van andere veiligheidssystemen is dat het niet de remmen van het voertuig gebruikt, wat tot schrikreacties kan leiden bij bestuurders.
Wat zijn de nadelen van de ISA?
Om optimaal te kunnen functioneren, is niet alleen het goed functioneren van de software belangrijk.
- Verkeersborden dienen goed opgesteld te zijn langs de openbare weg en duidelijk zichtbaar voor alle weggebruikers. Ze mogen niet verborgen zijn door plantengroei, moeten proper zijn om de leesbaarheid te garanderen en de cijfers en letters mogen niet vervaagd zijn.
- GPS data moeten correct zijn, met andere woorden steeds up to date, en daarom best real time aangepast (dus geconnecteerd aan het internet). Dit is vandaag zeker niet het geval bij alle navigatietoestellen.
- Tenslotte kunnen verschillen in de wegcodes tussen regio’s en landen ook problemen opleveren. Een voorbeeld: in België stopt een snelheidslimiet bij het volgende kruispunt en wordt na het kruispunt met nieuwe borden herhaald. Dat is niet altijd het geval in de andere landen.
Lees ook het artikel:
– Rijhulpsystemen: zegen of vloek?