Gezien het stijgend aantal elektrische wagens (EV) op onze wegen, moeten steeds meer autobestuurders van dergelijke wagens winterse omstandigheden trotseren.
In welke mate moet u uw rijgedrag aanpassen om toch nog een goede actieradius te behouden en hoe rijdt u zo veilig mogelijk met een EV in winterse omstandigheden?
Wat met de winterbanden?
Alain Dierckx, onze blogger, geeft ons enkele goede tips.
1. De actieradius van een elektrische wagen in de winter
Waarom is de actieradius van een EV in de winter kleiner?
De actieradius (of het maximaal aantal km dat een voertuig kan afleggen zonder te moeten opladen) van een EV kan in de winter 25% tot 30% kleiner zijn dan in de zomer. Dit heeft verschillende redenen.
- Om te beginnen is een ion-lithium accu onderhevig aan koude temperaturen, vooral als die lager zijn dan 10°C. De chemische processen verlopen dan trager.
- De verwarming van het interieur bij een EV doet de actieradius serieus dalen. In tegenstelling tot bij een auto met thermische motor waarvan de restwarmte gebruikt wordt, moet die warmte namelijk volledig door de batterij gegenereerd worden en dus gaat daar veel energie naartoe. Er komen nu wel modellen op de markt die hier een mouw aan passen door een optionele warmtepomp te voorzien.
- Ook het batterijmanagementsysteem speelt een beperkende rol omdat het als doel heeft de levensduur van de batterij te verlengen.
- Tenslotte is het systeem dat energie recupereert als men remt bij lage temperaturen minder actief om de batterij te sparen.
Hoe kan men het verlies aan actieradius in de winter beperken?
- Als u de mogelijkheid hebt, plaatst u best uw EV binnen of zoveel mogelijk beschut zodat de temperatuur van de batterij niet te veel daalt. Bij temperaturen rond het vriespunt begint een batterij namelijk al licht te ontladen.
- Voor u vertrekt verwarmt u best met de app op uw smartphone uw auto gedurende een uurtje terwijl hij nog aangesloten is op het laadpunt. Zo vermijdt u dat de batterij dit moet doen en dat u koud moet starten. Bijkomend pluspunt is dat uw ruiten ijsvrij zullen zijn.
- Eenmaal onderweg zet u beter de zetelverwarming aan in de plaats van de interieurverwarming omdat die tot een kwart minder stroom verbruikt. Als u toch kiest voor de klimaatregeling van de auto, zet die dan niet constant aan en uit maar hou ze de hele tijd op de laagste stand om energie te besparen.
- Beperk tijdens het rijden het gebruik van bijkomende elektronica zoals het aansluiten en opladen van smartphones.
2. Een elektrisch voertuig opladen in de winter
Hoe laadt men het best een elektrische wagen in de winter?
- De batterij dient minstens 20% opgeladen te zijn want dat is nodig om de binnenruimte van de auto te kunnen verwarmen.
- Hou er rekening mee dat het laden van een EV bij lage temperaturen langer kan duren dan gewoonlijk.
- Als u uw elektrische wagen in de winter voor enkele dagen niet gebruikt, zorg er dan voor dat de batterij voor minstens de helft blijft opgeladen.
- Bewaar bij lage temperaturen uw laadkabel best binnenshuis. Als uw laadkabel toch buiten ligt, let er op dat hij niet bevriest. Als dit toch gebeurt,ontdooi dan de kabel met een warmwaterkruik, en nooit door er een emmer heet water op te gooien! De kabel staat immers onder spanning.
- Neem altijd een laadkabel mee voor onderweg, men weet maar nooit…
3. Het rijgedrag in de winter
Hoe past men zijn rijgedrag aan in de winter?
- Net zoals voor thermische wagens, is snel accelereren alleszins afgeraden in de sneeuw of op gladde wegen. Lees hier onze tips om te rijden in de sneeuw.
- Rij aan een constante snelheid en verlaag uw snelheid met minstens 10 of 15 km/u.
- Activeer de “eco” of “winter-modus” (indien beschikbaar) om energie te besparen maar ook om het risico op slippen te beperken.
- Pas uw rijgedrag aan en bespaar energie door bijvoorbeeld proactief te vertragen als u een zone met druk verkeer nadert.
4. Elektrische voertuigen en winterbanden
Zijn winterbanden een goed idee voor een EV?
Omdat elektrische wagens zwaarder zijn, een hoger koppel hebben en snel accelereren, is het slipgevaar op natte of gladde wegen groter. Bovendien zijn de banden van een EV meestal groter en werken de zogenaamde ‘all season’ banden niet zo goed.
Door de betere grip en de kortere remafstand worden winterbanden dus toch aangeraden, zeker als de buitentemperatuur onder de 7°C daalt. Autobanden moeten in alle weersomstandigheden hun soepelheid bewaren. Dit is het geval met winterbanden bij koud weer.
In sommige landen zijn winterbanden trouwens ook verplicht in winterse omstandigheden.
5. Wat met batterijen van lichte elektrische vierwielers?
De batterijen van lichte voertuigen zoals e-scooters, pedelecs, e-moto’s of quads zijn zeer gevoelig voor de koude. Best is dus om tijdens de winterperiode zo’n voertuig regelmatig te gebruiken en op te laden. Zet dergelijke voertuigen bij vorstweer liefst binnen (op een verwarmde plek) of in elk geval op een beschutte plaats.