Bent u al de trotse eigenaar van een elektrisch aangedreven auto (EV)? Mooi zo!
Maar hebt u de handleiding van uw voertuig zorgvuldig gelezen? Waarschijnlijk niet…
Toch raden we u aan om hier tijd voor uit te trekken want voor elektrische voertuigen zijn bepaalde handelingen uitgesloten terwijl die wel kunnen bij thermische wagens.
Onze blogger Alain Dierckx geeft ons hieronder enkele handelingen die mogen en (liever) niet mogen gesteld worden.
Wat mag men doen en niet doen met een elektrische wagen?
Niet doen: in een andere motorstand dan P staan tijdens het opladen
Een veel voorkomende fout, vooral van bestuurders die nog maar net met een elektrische wagen rijden, is dat tijdens het laden de auto niet in de parkeerstand geplaatst wordt (enkel mogelijk bij bepaalde modellen). Te vermijden want dit blokkeert het opladen en creëert een foutmelding die u eerst moet behandelen vooraleer u verder kunt gaan.
Niet doen: uw auto duwen bij pech
Een elektrische wagen die vierwielaandrijving heeft mag u bij pech of lege batterij niet over een grote afstand verder duwen zoals u dit met wagens op benzine of diesel wel kunt doen.
Door de wielen te doen draaien, genereert u namelijk stroom en als u dit bij een elektrisch voertuig doet dat stilstaat door een technisch probleem, kunt u in uitzonderlijke gevallen schade veroorzaken aan de elektronica. Niet alle elektrische auto’s beschikken over een neutrale versnelling (N) maar als dat het geval is, kan de wagen enkele meters verplaatst worden om hem bijvoorbeeld op een takelwagen te hijsen.
Sommige merken zoals Tesla beschikken over een ‘transportmodus’ die enkel bedoeld is om de auto op een sleepwagen te brengen. De te respecteren maximumsnelheid daarbij is 5 km per uur en de maximumafstand die afgelegd mag worden, is ongeveer een tiental meter.
Niet doen: het koetswerk aanraken bij een zwaar ongeval
Na een zware aanrijding zou het kunnen dat het chassis van uw elektrische auto ernstig beschadigd is. Dat kan gevaarlijk zijn aangezien een vervormd chassis de stroom van uw batterij naar de carrosserie zou kunnen verspreiden. Raak dus best het koetswerk van uw auto niet aan na een zware aanrijding. Hou de sleutel van de auto zo ver mogelijk van het voertuig om te vermijden dat de systemen ongewild zouden geactiveerd worden.
Niet doen: een onaangepaste band plaatsen
De banden van een elektrisch voertuig hebben het zwaarder te verduren dan de banden van voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen. Het zwaardere gewicht van de auto dat ze moeten dragen (kan oplopen tot 700 kg) en de grote trekkracht zoals hierboven vermeld zijn de belangrijkste redenen. Als u een band moet vervangen, plaats dan best een type band dat speciaal geproduceerd werd voor de montage op elektrische wagens.
(Liever) Niet doen: een verlengkabel gebruiken om op te laden
Een verlengkabel kan de stroomtoevoer naar de elektrische wagen verstoren, oververhitting veroorzaken en leiden tot schade of zelfs brand. Als er toch een verlengkabel gebruikt wordt, moet deze volledig afgerold worden.
(Liever) Niet doen: starthulp bieden met een elektrisch voertuig
Het wordt afgeraden om met een elektrische wagen starthulp aan een ander voertuig te bieden want dit kan de elektronica beschadigen. Sommige merken vermelden dit zelfs expliciet in hun handleiding. Het opstarten wordt best overgelaten aan de depannagediensten die over gespecialiseerd materiaal beschikken.
Een wagen die rijdt op fossiele brandstoffen mag een elektrische wagen wel uit de nood helpen in het geval dat de 12V-accu van het elektrische voertuig (dus niet de lithium-ion batterij) leeg is.
Hoe dan ook, als uw voertuig geïmmobiliseerd is wegens een batterijprobleem, verwittigt u best meteen uw bijstandsverlener.
Wel doen: wat doen bij brand van een elektrisch voertuig?
De lithium-ionbatterijen in elektrische (en hybride) wagens hebben een ingebouwde beveiliging die de batterij uitschakelt als de temperatuur een bepaalde hoogte bereikt of als ze beschadigd is. Toch kan het – zeer uitzonderlijk – gebeuren dat de batterij begint te branden wanneer het veiligheidssysteem zelf beschadigd werd bij een klap.
Een brand van een elektrisch voertuig is heel gevaarlijk en mag niet zo maar geblust worden. Het vuur kan terug aanwakkeren zolang de batterij warm is. Momenteel beschikt de brandweer over weinig middelen om een dergelijk vuur te blussen. Onderdompelen in een container wordt niet meer zo veel gedaan. Vandaag wordt het voertuig meestal bedekt met speciale branddekens. Enkel brandweerdiensten en zeer gespecialiseerde sleep- en takeldiensten kunnen dit doen.
Concrete acties bij de brand van een elektrische auto:
- Breng uzelf en de medepassagiers uiteraard niet in gevaar.
- Zet de auto aan de kant, indien mogelijk zo ver mogelijk van andere wagens, van gebouwen en bomen of planten, dit om een overslaande brand te vermijden.
- Zet onmiddellijk de motor af, trek de handrem aan en plaats de versnelling in neutraal. Verlaat de auto en neem de sleutel mee waarmee u van op afstand de deuren kan openen en waarmee u de auto start.
- Breng iedereen in veiligheid (denk aan de fluo hesjes), bel de brandweer op (112) en verwittig het opkomend verkeer.
- Verwittig ook zo snel mogelijk uw bijstandsverlener.
Wel doen: het “winterprogramma” activeren
Elektrisch aangedreven auto’s bezitten een enorme trekkracht die ook meteen vanaf nul beschikbaar is. Dit betekent dat rijden op een besneeuwde rijbaan, op ijzelplekken of op een glad wegdek een aangepaste rijstijl vraagt.
Plaats dus zeker altijd uw winterbanden voor het winterseeizoen, activeer het winterprogramma als het beschikbaar is …en vermijd een zware voet.
Wel doen: opladen als het regent
Omdat tijdens het opladen de stekker helemaal vergrendeld en beveiligd is op de aansluiting van uw wagen, is opladen bij regenweer volkomen veilig.
Lees meer artikels over elektrische wagens door hier te klikken.
Eerste publicatie: 12/2023 - Update: 10/2023