De kogel is al een tijdje door de kerk. Elektrische auto’s zijn de toekomst en zullen benzine- en dieselwagens binnen enkele jaren vervangen. Maar naast elektriciteit zullen ook synthetische brandstoffen (de zogenaamde e-fuels) en waterstof ook nog toegelaten worden.
Waarom breekt waterstof eigenlijk niet door als alternatieve brandstof?
Wat zijn de voor- en nadelen van waterstof ten opzichte van elektriciteit?
Onze blogger Alain Dierckx geeft ons wat uitleg.
Wat is waterstof?
Waterstof (H2) is geen natuurlijke energiebron maar moet aangemaakt worden. Dat kan op twee manieren gebeuren:
- Door elektrolyse: in dat geval wordt water door middel van groene elektriciteit gesplitst in waterstof en zuurstof en spreekt men van ‘groene of hernieuwbare waterstof’. Bij dit proces komen geen broeikasgassen vrij.
- Door water onder hoge druk te laten reageren met gas: dan verkrijgt men ‘grijze waterstof’. In dit proces komen er wel broeikasgassen vrij en als deze (ondergronds) opgevangen worden, spreekt men van ‘blauwe waterstof’.
Wat zijn de voordelen van waterstof als brandstof?
- Bij de verbranding van waterstof komt geen CO2 vrij, wat vanzelfsprekend positief is voor het milieu.
- Waterstof tanken gaat sneller dan het opladen van een elektrisch voertuig aan een laadpaal. Het is qua tijdsduur te vergelijken met het tanken van benzine of diesel.
- Een bijkomend voordeel is dat men met een voertuig dat waterstof gebruikt als brandstof, overal binnen mag in de lage emissiezones.
Wat zijn de nadelen van waterstof als brandstof?
Als waterstof geproduceerd wordt door water onder hoge druk te laten reageren met gas (‘grijze waterstof’) komt er CO2 vrij. Om de impact op het milieu te vermijden, kan het CO2 gas eventueel opgeslagen worden onder de grond maar dat is slechts een voorlopige oplossing.
Als (groene of hernieuwbare) waterstof geproduceerd wordt door middel van elektrolyse met groene stroom, is men beperkt tot de hoeveelheid groene stroom die kan opgewekt worden. Aangezien heden die hoeveelheid niet volstaat, is waterstof tamelijk duur (9,95€ per kilogram). Vandaag is rijden op waterstof een stuk duurder dan elektrisch rijden.
Een ander nadeel is dat er slechts een handvol automerken zijn die modellen op de markt brengen met waterstof als brandstof (Audi, Toyota, Hyundai). Honda en BMW vervoegen deze drie volgend jaar. De prijzen zijn aan de hoge kant en situeren zich altijd boven de 60.000€.
Is waterstof gevaarlijk?
Waterstof wordt onder hoge druk samengeperst om het in de tank van een voertuig te krijgen. Deze tanks zijn echter uit sterke materialen vervaardigd zoals carbon of metaal en kunnen deze druk dus gemakkelijk aan.
Het enige wat moet voorkomen worden is, dat er een vlam bij het waterstofgas geraakt want dat is het enige moment dat er explosiegevaar zou kunnen ontstaan. Tankstations die waterstof aanbieden als brandstof worden daarom allerlei veiligheidsmaatregelen opgelegd.
Hoeveel verbruikt een wagen op waterstof?
In een tank van een auto die op waterstof rijdt, kan men vijf of acht kilo waterstof kwijt. Met één kilo waterstof rijdt men ongeveer honderd kilometer ver. De actieradius ligt vandaag dus merkelijk hoger dan bij elektrisch aangedreven voertuigen, wat waterstof als brandstof ook interessant maakt voor vrachtwagens.
Waar kan men waterstof tanken?
In 2018 werd in Halle door Colruyt (DATS 24) het eerste waterstoftankstation in Europa geopend. Intussen heeft dit bedrijf er nog vier andere geopend in België.
Deze link geeft een kaart met de vermelding waar men waterstof kan tanken: https://h2.live/en/.
(Lijst hieronder opgemaakt in april 2023.)
België: Halle, Zaventem, Herve, Erpe-Mere, Ollignies, Haasrode, Antwerpen (2)
Luxemburg: Luxemburg
Frankrijk: Nantes, Bréhémont, Sorigny, Saint-Lo, Tourlaville, Bretteville-sur-Odon, Pont-Eveque, Octeville-sur-Mer, Lillebonne, Rouen, Val-de-Reuil, Le Vieil Evreux, Douains, Parijs, Les Loges-en-Josas, Paray-Vieille-Poste, Chevilly-Larue, Roissy-EN-France, Mitry-Mory, Lyon, Chambery, Alixan, Grenoble, Onet-Le-Chateau, Toulouse, Signes, Bregaillon
Nederland: Horst, Veldhoven, Breda, Rhoon, Capelle aan den Ijssel, Den Haag, Nieuwegein, Arnhem, Doetinchem, Uttrecht, Amsterdam (2), Emmen, Pesse, Assen en Groningen.
Duitsland: Gezien het grote aantal in Duitsland, vindt u hier de interactieve kaart.
Spanje: Barcelona, Madrid, Zaragoza (2), Vinas del Vero, Huesca, Ilescas, Puerollano, Albacete, Sevilla (2)
Oostenrijk: Wenen (2), Graz, Innsbrück, Asten
Zwitserland: Bern, Geuensee, Crissier, Rümlang, Rothenburg, Zofingen, Sankt Gallen, Hunzenschwil
Italië: Milaan, Rome, Bolzano, Mantova, Collesalvetti, Capo d’Orlando (Sicilië)
Portugal: Alcabideche
In 2021 groeide het aantal waterstoftankstations sterk aan. Wereldwijd kwamen er 142 bij en was het totaal gestegen tot 685, wat natuurlijk nog steeds een beperkt aantal is.
In Europa is Duitsland de koploper en wereldwijd is dat Azië. Veel landen hebben plannen om hun netwerk nog verder uit te breiden. Hier vindt u een interactieve kaart waar men per regio het aanbod kan bekijken.
De recente beslissing van Europa om de productie van auto’s op waterstof niet te verbieden vanaf 2035, zoals voor benzine en diesel, is alleszins een stap in de goede richting.