De “snow bodyboarding” of “airboarding” is een nieuwe sport die steeds meer aanhangers heeft, jonge mensen die op een originele manier een sneeuwsport willen beoefenen.
Wat is de snow-bodyboarding?
De “snow-bodyboarding” of “airboarding” werd zo’n tien jaar geleden ontwikkeld in Zwitserland. De bedoeling is om een sneeuwpiste liggend of zittend af te dalen op een kussen dat eruitziet als een soort opblaasbare slee en zowat de kenmerken heeft van een airbag. Het onderste gedeelde van de airboard bestaat uit groeven, waardoor het kussen een goede grip heeft op de besneeuwde ondergrond, scherpe bochten kan nemen en kan stoppen. De airboarder bestuurt zijn airboard door zijn lichaamsgewicht te verplaatsen.
Snow-bodyboarden is relatief simpel, de airboard is licht, kan dus gemakkelijk meegenomen worden en laat toe een snelheid te halen tot 100 km/u!
De andere versie van de airboarding (de watersportversie) bestaat erin om liggend of zittend te surfen op de golven van de oceaan.
Is de snow-bodyboarding gevaarlijk?
Snow-bodyboarden is gemakkelijk aan te leren en niet veel gevaarlijker dan de andere sneeuwsporten. Maar omwille van de houding van het lichaam en van de mogelijk gehaalde snelheid, zijn hoofdletsels frequent.
Geen sprake dus om deze sport te beoefenen zonder helm en zonder een degelijke skiuitrusting (skibril, kniebeschermers, stevige schoenen en handschoenen, warme en degelijke skikledij) of op een ondergrond die niet geschikt is.
Waarop moet men letten?
- Zorg ervoor om te beschikken over een degelijk materiaal in goede staat.
- Begin er niet aan zonder voorafgaandelijk van ervaren instructeurs te hebben geleerd hoe men de airboard moet gebruiken, hoe men de snelheid onder controle houdt, hoe men draait en stopt.
- Beoefen de snow-bodyboarding enkel op de hiertoe voorziene pistes of op pistes waar dit toegelaten is en breng de andere gebruikers niet in gevaar.
- Snow-bodyboarden buiten de piste kan zeer riskant zijn. Laat u niet verleiden door een ‘free ride’, behalve indien u zelf een ervaren airboarder bent geworden die perfect op de hoogte is van de risico’s.