Bent u van plan om binnenkort te gaan skiën en staat de Mont Blanc-tunnel op uw route?
Of rijdt u voor zaken of als vrachtwagenchauffeur met een lading regelmatig door deze tunnel?
Dan zal u voor een tijdje een andere weg moeten vinden want de bekende tunnel is dicht voor negen weken wegens werken.
Onze blogger Alain Dierckx geeft ons meer uitleg.
Wat is de Mont Blanc-tunnel?
De Mont Blanc-tunnel is een tunnel voor wegverkeer die in 1965 geopend werd en Frankrijk (Chamonix) met Italië (Courmayeur) verbindt. De tunnel is 11,6 kilometer lang, 8,6 meter breed en biedt twee rijstroken aan motoren, auto’s en vrachtwagens. Er wordt een tol geheven per traject in beide richtingen die varieert naargelang u vertrekt vanuit Italië of vanuit Frankrijk. Een heen- en terug ticket kost vandaag iets meer dan 65€. In 2021 reden ongeveer 1,4 miljoen vrachtwagens door de tunnel met meer dan 12 miljoen ton goederen.
Waarom is de Mont Blanc-tunnel tijdelijk gesloten?
De Mont Blanc-tunnel is tijdelijk gesloten omwille van technische onderhoudswerken. De elementen van het wegdek in het centrale gedeelte van de tunnel worden vervangen net als 76 ventilatoren die op het gewelf zijn geïnstalleerd. Alle asbest zal tevens vervangen worden door duurzame isolatie.
De werken waren oorspronkelijk gepland voor begin september maar omdat er een grondverschuiving plaatsvond die de sluiting van de belangrijkste alternatieve route (via de Fréjus-tunnel) tot gevolg had, werden de werken uitgesteld.
Hoe lang zal de Mont Blanc-tunnel gesloten zijn voor onderhoudswerken?
De tunnel werd gesloten op 16 oktober 2023 om 8u en zal normaal gezien terug openen op 18 december 2023 om 10u ’s ochtends. In die periode kan slechts een deel van de totale werken uitgevoerd worden (ongeveer 600 meter) want er dient heel wat vernieuwd te worden. Om economische redenen wordt alles gespreid over verschillende jaren. In 2024 zullen er dus wellicht ook werken uitgevoerd worden, weer met een tijdelijke sluiting van de tunnel als gevolg. De definitieve planning over alle jaren is nog in opbouw en zal later gecommuniceerd worden.
Wat zijn de alternatieve routes om de Mont Blanc-tunnel te vermijden?
Er zijn verschillende alternatieve routes mogelijk. De belangrijkste vind je op de kaart hieronder. Er wordt verwacht dat het grootste deel van de bestuurders de Fréjus-tunnel zal gebruiken. Maar ook de Grand-Saint-Bernard-tunnel is een goede oplossing. De tunnel is korter dan de Mont Blanc-tunnel (slechts 5,8 kilometer) en is goedkoper qua tol dan de Mont Blanc-tunnel. Een nadeel is dat je een wegenvignet voor Zwitserland nodig hebt. Let wel op (lange) wachtrijen tijdens de drukke dagen.
De abonnementen op transitkaarten
Wat als mijn tien- of twintigbeurtenkaarten vervallen tijdens de sluiting van de tunnel?
De vervaldatum van al de tien- of twintigbeurtenkaarten die nog geldig waren op 16 oktober 2023 zal met drie maand verlengd worden. Er dient daarvoor geen aanvraag ingediend te worden want de verlenging zal automatisch gebeuren. Als niet alle beurten opgebruikt zijn op de verlengde vervaldatum, zullen deze beurten (zoals gewoonlijk) behouden blijven en kunnen gebruikt worden wanneer een nieuw abonnement wordt aangevraagd.
Wilt u meer informatie? Die vindt u op de website van de Mont Blanc-tunnel.