De bekende avonturier en parapenter Tom de Dorlodot beschrijft ons zijn passie voor de parapente en geeft enkele nuttige tips aan degenen die zich door deze boeiende sport aangesproken voelen en hun vleugels willen uitslaan.
Leren vliegen?
Een woord in de titel van dit artikel klinkt misschien wat vreemd: “vliegen?”
Veel mensen die me vragen stellen over de manier waarop ze de paragliding kunnen aanleren en beoefenen gebruiken echter dit woord: « Tom, hoe leer je vliegen?».
“Hoe begin je eraan? Waar en met wie? Is het gevaarlijk? Met welk materiaal? Hoeveel kost het? Moet men een doorwinterde sportman zijn of kan om het even wie dit aan?”
Voor mij is het telkens een echt plezier om mij passie te delen en zoveel mogelijk informatie te geven zodat iedereen de kans zou krijgen om kennis te maken met deze uitzonderlijke sport.
De eerste parapentevlucht
Een vlucht in een tweezit
Vooraleer je in te schrijven voor een volledige opleiding, raad ik je aan een eerste begeleide vlucht te maken. De parapente is één van de weinige sporten die men zonder enige ervaring kan uitproberen. Hiervoor dien je eenvoudigweg een vlucht te boeken in een tweezit. Je vliegt dan samen met een professionele parapentevlieger en moet je voor niets zorgen maken, enkel maar genieten! Na enkele stappen stijg je op, gezeten op een comfortabel zitje met hangende benen in de lucht.
Met de parapente spring je niet in de diepte vanop een afgrond. Nee, eerst wordt het zeil rustig uitgespannen en nadien stijgt men na enkele stappen zachtjes op. Men vliegt als het ware op.
Parapentevliegen is dus heel eenvoudig en een vlucht in een tweezit houdt weinig risico’s in. Interessant om te weten voor mensen met hoogtevrees: deze angst verdwijnt van zodra men geen fysiek contact meer heeft met de grond en is dus onbestaande als men met de parapente vliegt!
Hoogtevrees is dus geen geldige reden om je een vlucht te ontzeggen!
Hoelang duurt een vlucht?
Gewoonlijk duurt een vlucht in een tweezit zo’n 15 à 20 minuten. Maar het is mogelijk om te kiezen voor een langere vlucht en gebruik te maken van de stijgende luchtstroming om hogerop te geraken (indien het weer dit toelaat). De piloot behoudt de controle over het zeil, maar het zou kunnen dat hij je enkele minuten het commando overlaat. Een vlucht in een tweezit laat altijd een onvergetelijke herinnering na. Voor sensatiezoekers zal de piloot kunnen uitblinken met enkele stunts. Als je het rustig wil houden, vraag je hem een kalme vlucht zodat je van het adembenemende landschap kunt genieten. Er is dus voor elk wat wils. En het is toegankelijk voor zowat iedereen, van jong tot oud.
Is het duur?
Een initiatiestage
En als je zoals ik meteen verliefd wordt op deze sport en je er ten volle aan wilt wijden, is het heel simpel! Schrijf je dan gewoon in op een initiatiestage. Ik raad je ten stelligste aan om deze sport niet zomaar op je eentje aan te leren, zoals bvb. met een vriend die zichzelf tot parapentemonitor benoemt. Les geven is een ernstig beroep, de leerfase mag men niet lichtzinnig opvatten en kan enkel gevolgd worden in een school met hiervoor opgeleide monitoren. Parapente is geen gevaarlijke sport, maar houdt wel risico’s in.
Elke school heeft haar eigen opleidingsmethode. De initiatiestage begint steeds met enkele dagen “hellingschool”. Het komt erop neer dat men zich op de begane grond oefent om het zeil op te blazen en er de controle over te leren. Stukje bij beetje last men kleine sprongen in vanaf een helling om kennis te maken met het gevoel van het opstijgen en om te leren remmen bij de landing. Nadien, na de theorielessen en na een vlucht in een tweezit, zal je wellicht al een eerste grote vlucht mogen maken, ideaal gezien bij rustige weersomstandigheden. Je zal goed gebriefd worden en via een radioverbinding onder de begeleiding staan van een ervaren monitor.
Parapentescholen
Aarzel niet te zeggen dat je de gegevens van de school via mij hebt gevonden als je contact opneemt met één of andere parapenteschool. Het is een kleine wereld, een echte gemeenschap, vrienden onder mekaar.
In Vlaanderen is er de school van Kris Claessens. Hij heeft super veel talent en is heel sympathiek. Zijn school heeft een goede reputatie en de lesgevers zijn er erg professioneel. Je vindt alle info: http://www.ikarus.be/
In Wallonië zijn er meerdere scholen. Ik hou in het bijzonder van “Foud’l” in de streek van Godinne. Ze organiseren een “hellingschool”, geven theorielessen in het weekend en organiseren daarna een eerste vlucht en een stage in de Alpen. Hun website is: http://fou-d-l.be/. Je kan Jean Yves per e-mail contacteren op volgend adres: voler@voler.be of telefonisch op het nummer +32 474 55 59 61. De stages gebeuren bij hen steeds in een heel goede sfeer.
In het buitenland: Als je meteen in het buitenland wil starten, raad ik je aan contact op te nemen met de school “Les passagers du Vent” in Annecy. De plek is magisch en het team van Vincent heeft veel talent. Reken op een verblijf van vier dagen ter plaatse. Hier is hun adres: https://www.lespassagersduvent.com/
Hoeveel kost een stage?
De parapente is een sport die betaalbaarder is dan men wel zou kunnen denken. Het is heel zeker de goedkoopste “lucht- of vliegsport”. Voor een initiatiecursus moet je rekenen op +/- 500 €. Het project is heel leuk om in koppel of met vrienden te delen. De scholen geven meestal goede raad omtrent de plaatselijke opvang en men kan goedkoop logeren in een camping in de buurt.
Enkele tips voor een geslaagde stage
- draag hoge schoenen om je enkels te beschermen;
- smeer je in met zonnecrème;
- neem een goede bril mee om je te beschermen tegen het zonlicht maar ook tegen de wind tijdens de vlucht;
- neem wat warmere kledij mee en handschoenen… in de lucht is het een stuk koeler!
En indien je na de stage deze boeiende sport wil verderzetten, zullen de scholen je kunnen bijstaan in de keuze van het geschikte materiaal en in de omkadering die je nog nodig hebt vooraleer je autonoom en zonder begeleiding kunt vliegen.
Goede vlucht! En zoals gewoonlijk: « blue skies & soft landings » !
Tom
Vraag & antwoord
Wat zijn de risico’s van de parapente?
Het weer is de grootste vijand. Indien men de weersinformatie niet juist interpreteert, kan het riskant worden. Vandaar dat het belangrijk is om goed omkaderd te zijn of een goede opleiding te hebben gehad om de weerparameters te kennen en veilig te kunnen vliegen. Het is ook riskant als men niet beschikt over het aangepast materiaal (bvb. niet over een beginnerszeil beschikken wanneer men in deze sport start). Paradoxaal genoeg is het risico des te groter naarmate men zich dicht bij de begane grond bevindt. Hoog in de lucht kan men de situatie beter onder controle houden.
Wordt de parapente afgeraden aan sommige personen?
Ja. Dit is bijvoorbeeld het geval voor mensen met hartaandoeningen. Men moet trouwens een medische controle afleggen bij zijn huisarts vooraleer men deze sport mag beoefenen (zoals voor vele andere sporten trouwens).
Is er een leeftijdsbeperking?
Het is aangeraden om niet vóór de leeftijd van 16 jaar te beginnen. Wat de maximumleeftijd betreft, denk ik dat men vooral naar zijn lichaam moet luisteren. Men moet in staat zijn om te lopen en om met zijn lichaam af te remmen wanneer men landt.
Moet men noodzakelijkerwijze over een licentie beschikken?
Niet wanneer men professioneel omringd wordt en de parapente beoefent met een monitor in het kader van een opleiding. Om autonoom te vliegen is het belangrijk om verzekerd te zijn, wat meestal gepaard gaat met het lidmaatschap bij een federatie (na het afleggen van een theoretisch en parktisch examen).
Mag men om het even waar vliegen?
Neen. Er zijn verboden gebieden. Dit is bijvoorbeeld het geval in de buurt van luchthavens of militaire basissen. Best is om zich altijd op voorhand goed in te lichten bij de lokale overheden.
Volg Tom via zijn Facebookpagina, op zijn website of via Searchprojects.net
Lees ook de andere artikels van Tome in het dossier “Reizen en avontuur”
© Coverfoto : John Staples