Bij heel warm weer en/of bij langdurig aanschuiven in de files, is het mogelijk dat de motor van uw voertuig oververhit geraakt.
Wat moet u dan doen?
De goede reflexen om de oververhitting van uw auto te vermijden
1. Preventief
- Zoals steeds geldt het bekende adagium “Beter voorkomen dan genezen”. Indien u uw voertuig wil gebruiken om een lange afstand af te leggen bij warm weer (bvb. vakantievertrek) of indien u in dezelfde omstandigheden vreest om in de files vast te zitten, raden wij u aan om het niveau van de koelvloeistof te controleren of te laten controleren door uw garagehouder. Maak ervan gebruik om ook de goede werking na te gaan van de ventilator en van de thermostaat en het oliepeil te checken.
- Zet de airco niet op de maximumstand wanneer het zeer warm is. Zo ontloopt u niet alleen een eventuele “thermische schok” bij het uitstappen, maar vermijdt u ook de oververhitting van de motor. Het volstaat de binnentemperatuur enkele graadjes lager in te stellen dan de buitentemperatuur (of idealiter tussen 20 en 25°C) om te kunnen genieten van een koeltegevoel.
Vergeet niet dat het gebruik van airco zeer belastend is voor de motor en brandstofverslindend is. - Indien de motor te heet wordt tijdens de rit: schakel uw verwarming en blazer aan op volle stand en open de ruiten. Zo zal de hoge temperatuur van de motor via de binnenkant van het voertuig weggeblazen worden.
2. Oververhitting tijdens het rijden
Indien u (via de verklikker op uw dashboard) vaststelt dat de koeling niet afdoende werkt en uw motor oververhit is, gaat u als volgt tewerk:
- Stop langs de kant van de weg vooraleer de wijzer in het rood komt te staan en zet de motor af. Het probleem van oververhitting negeren kan immers enkel leiden tot een nog groter mechanisch probleem.
Trek uw fluohesje aan, meld uw aanwezigheid door de gevarendriehoek te plaatsen en open de motorkap. - Wacht totdat de motor voldoende afgekoeld is (15 à 30 minuten!) voordat u het niveau van de koelvloeistof controleert.
Opgelet: wees heel voorzichtig bij de controle. Doe dit enkel wanneer de motor voldoende afgekoeld is, want het koelvloeistofcircuit staat onder druk (het is mogelijk dat u een klein sisgeluid hoort bij het openen) en de vloeistof die bij het openen zou kunnen ontsnappen, zou zware brandwonden kunnen veroorzaken. Gebruik een doek om de dop voorzichtig los te vijzen en bescherm uw arm. - Vul de radiator bij met de geschikte koelvloeistof, laat de motor enkele minuten draaien en controleer opnieuw het niveau.
- Indien het koelvloeistofniveau heel laag staat, is het mogelijk dat er ergens een lek is. Controleer de verbindingsstukjes en de leidingen, of laat ze door uw garagehouder nakijken en vervang ze indien nodig.
Lijkt u dit allemaal heel complex?
Vergeet dan niet dat uw bijstandsverlener klaarstaat om u te helpen.
Lees ook : “Autorijden in de hitte”
Eerste publicatie: 07/2015 - Update: 07/2022