De internationale autoverzekeringskaart, beter bekend als de “groene kaart“, is vanaf 1 juli 2020 een wit document geworden. Sinds die datum wordt het ook in digitaal formaat uitgegeven.
Wat is het autoverzekeringscertificaat?
In welke landen wordt het erkend?
Moeten we het altijd bij de hand hebben als we met we wagen rijden?
Wat is de autoverzekeringskaart?
Vóór 1 juli 2020 was de autoverzekeringskaart of het autoverzekeringscertificaat een groen document dat aan beide zijden was afgedrukt. Sinds die datum is het document wit geworden en wordt het alleen nog maar op de voorkant afgedrukt. Verzekeraars kunnen dit document ook in digitaal formaat aanleveren.
Dit certificaat is het bewijs dat u gedekt bent door een autoverzekering. Het wordt u door uw verzekeraar verstrekt wanneer u de verzekeringspremie hebt betaald. Net als bij de oude groene kaart is het certificaat van de autoverzekering slechts geldig voor een beperkte periode, die op het document wordt vermeld. Het geeft een overzicht van de landen waarin uw verzekeraar uw aansprakelijkheid dekt. Het vermeldt ook het nummer van uw verzekeringscontract, wat nuttig kan zijn in geval van een ongeval wanneer u een aanrijdingsformulier moet invullen.
De kaart is één van de documenten die rechtstreeks door de lokale autoriteiten kunnen worden gecontroleerd, zowel in België als in de landen waar u met uw voertuig doorheen rijdt.
Sommige landen (waaronder Spanje, Polen, Kroatië en Duitsland) eisen dit certificaat ook voor de verzekeringsdekking van aanhangwagens en caravans met een gewicht van meer dan 750 kg.
De oude “groene kaarten” en de nieuwe witte certificaten zullen naast elkaar bestaan tot 31 december 2021. Dus als u na 1 juli 2020 nog steeds een groen document hebt, hoeft u zich geen zorgen te maken. Uw verzekeraar zal u bij de eerstvolgende verjaring van uw contract een witte of een digitale versie afleveren, nadat u de premie betaald hebt.
Waar is de verzekeringskaart van toepassing?
Motorrijtuigenverzekeringscertificaten die worden afgegeven voor voertuigen die in een van de lidstaten van de Europese Economische Ruimte (EER) zijn geregistreerd, zijn in principe in het hele grondgebied van de EER van toepassing. Verzekeraars kunnen echter de naam van sommige landen doorstrepen.
De lidstaten van de Europese Economische Ruimte: Oostenrijk (A), België (B), Bulgarije (BG), Cyprus (CY), Tsjechische Republiek (CZ), Denemarken (D), Spanje (E), Estland (EST), Finland (FIN), Frankrijk (F), Duitsland (D), Griekenland (GR), Hongarije (H), Ierland (IRL), Italië (I), Letland (LV), Litouwen (LT), Luxemburg (L), Malta (M), Nederland (NL), Polen (PL), Portugal (P), Roemenië (RO), Slovakije (SK), Slovenië (SLO), Spanje (E), Zweden (S), Verenigd Koninkrijk (GB), Noorwegen (N), IJsland (ISL) en Liechtenstein (FL).
Voor volgende landen bestaan er bilaterale akkoorden met België (ze moeten dus eveneens gedekt worden door de groene kaart van een in België ingeschreven voertuig): Kroatië (HR), Marokko (MA), Zwitserland (CH), Tunesië (TN), Turkije (TR), Servië (SRB).
Wat als het land waar ik naartoe ga niet gedekt is?
Als de naam van het land waar u naartoe wilt op het verzekeringscertificaat is doorgestreept, raden wij u aan om contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij en te kijken of het mogelijk is om een uitbreiding van de dekking af te sluiten.
In sommige landen is het mogelijk om aan de grens een tijdelijke autoverzekering af te sluiten. Als u van deze mogelijkheid gebruik wilt maken, neem dan ruim op voorhand contact op met de autoriteiten van het betreffende land (consulaat) om de tarieven, termijnen en procedures te kennen. Zo komt u niet voor (onleuke) verrassingen te staan.
Moet ik de verzekeringskaart altijd aan boord hebben?
– U moet de verzekeringskaart altijd kunnen tonen tijdens een controle. Het is een verplicht document aan boord, net als het bewijs van inschrijving van de wagen, het conformiteitscertificaat en het certificaat van de technische keuring. Concreet betekent dit dat u de verzekeringskaart altijd moet kunnen voorleggen, hetzij in een gedrukte versie (papieren versie), hetzij in digitaal formaat (bvb. op uw smartphone).
Wij raden u echter aan om altijd een gedrukte versie in het voertuig te hebben, omdat sommige landen de digitale versie niet erkennen of zeer terughoudend zijn om deze te aanvaarden. Bovendien kunt u een probleem hebben als het digitale document dat u in uw smartphone of in ander digitaal systeem hebt opgeslagen, niet toegankelijk is of verwijderd is, of als een andere bestuurder met het voertuig rijdt zonder dat hij/zij toegang heeft tot het document.
Let op: zorg er ook voor om steeds de verzekeringskaart bij de hand te hebben wanneer u met een motor of een motorfiets rijdt.
– Als u de kaart in digitale vorm ontvangt, print deze dan uit en zorg ervoor dat elke potentiële bestuurder van uw voertuig over een (digitale) kopie beschikt.
– De verzekeringskaart is ook één van de documenten die u moet kunnen voorleggen bij de technische keuring van het voertuig.
– Reis altijd met uw Europees rijbewijs, of – indien nodig – een internationaal rijbewijs.
– Vergeet niet één of meer exemplaren van het Europese aanrijdingsformulier mee te nemen.
– Zorg voor een goede bijstand voor uzelf en voor uw voertuig in geval van immobilisatie van het voertuig na een ongeval.
Nuttige link: https://economie.fgov.be/nl/themas/financiele-diensten/verzekeringen/auto/auto-ba/bewijs-van-verzekering-de
Foto © FOD Economie