Onze blogredacteur Alain Dierckx houdt van reizen, zowel naar de zon als naar de sneeuw. Al heel zijn leven is reizen niet minder dan een passie. Met plezier deelt hij zijn ervaringen en tips met iedereen die zijn reispassie deelt!
In dit artikel geeft hij enkele tips aan reizigers die met hun elektrische wagen naar het buitenland op vakantie willen gaan.
Heb je een elektrische wagen gekocht en wil je ermee de buurlanden gaan verkennen?
Goed idee, want zo’n auto stoot praktisch geen CO2 of fijn stof uit, dus dat is goed voor het milieu.
Maar anderzijds is de actieradius van elektrische wagens meestal beperkt en duurt het lang om de batterij op te laden. Is het bijgevolg interessant om met een elektrische wagen op reis te vertrekken? In deze blog vertellen we je waar en hoe jij je auto in de meest bezochte Europese landen kunt opladen, en eveneens belangrijk, hoeveel het kost.
Nog maar weinig elektrische auto’s in België
Eerst enkele cijfers: in 2019 werden in totaal 550.003 nieuwe auto’s ingeschreven (alle brandstoffen). Het aandeel volledig elektrische wagens daarvan bedroeg slechts 1,6% (8.892). Dit cijfer groeit wel elk jaar maar blijft dus nog heel laag. Net dezelfde evolutie zien we bij de laadinfrastructuur in Europa, die groeit ook maar is nog steeds beperkt.
Bij hoeveel publieke laadpalen kan je vandaag terecht?
In Europa waren er eind 2019 zo’n 170.000 laadpunten beschikbaar. Meestal vind je ze in en rond de grote steden.
Hierbij de schatting van het aantal laadpalen in sommige landen (gegevens van 2019):
- Luxemburg: 930 laadpalen (voor een wegennet van ± 3.000 km, hetzij gemiddeld 0,3 laadpalen/km)
- Italië: 3.800 laadpalen (voor een wegennet van ± 488.000 km, hetzij gemiddeld 0,008 laadpalen/km)
- Oostenrijk: 4.000 laadpalen (voor een wegennet van ± 125.000 km, hetzij gemiddeld 0,03 laadpalen/km)
- België: 5.800 laadpalen (voor een wegennet van ± 154.000 km, hetzij gemiddeld 0,04 laadpalen/km)
- Spanje: 8.000 laadpalen (voor een wegennet van ± 683.000 km, hetzij gemiddeld 0,011 laadpalen/km)
- Frankrijk: 29.000 laadpalen (voor een wegennet van ± 966.000 km, hetzij gemiddeld 0,03 laadpalen/km)
- Duitsland: 32.000 laadpalen (voor een wegennet van ± 645.000 km, hetzij gemiddeld 0,05 laadpalen/km)
- Nederland: 48.000 laadpalen (voor een wegennet van ± 141.000 km, hetzij 0,3 laadpalen/km)
Van die 170.000 publieke laadpalen zijn slechts 20.000 exemplaren wat men snelladers noemt. Die hebben het voordeel dat je je wagen voor 80% kan opladen opladen in ca. 30 minuten. In België zijn er momenteel zo’n 50 daarvan beschikbaar, vooral langs de snelwegen. Het merk “Total” heeft in een veertigtal van haar tankstations snelladers geïnstalleerd, je vindt ze hier. Ook in de rest van Europa vind je de meeste snelladers langs de grote snelwegen.
Opgelet! Een elektrische auto volledig opladen bij een snellaadpaal is vaak niet mogelijk, meestal is tachtig of negentig procent het maximum. Deze snellaadpalen zijn ook niet aangepast aan alle elektrische wagens en rekenen soms zeer verschillende prijzen aan. Informeer je op voorhand!
In meer en meer routeplanners worden de laadpalen nu ook al aangegeven, bijvoorbeeld op chargemap (voor heel Europa) en goingelectric (ook voor heel Europa, maar enkel beschikbaar in het Duits)
Laadpalen in alle talen
Ken je overigens de vertalingen van ‘laadpaal’? Hier zijn ze:
Duits: Stromtankstelle
Frans: borne de recharge
Italiaans: colonnina di ricarica
Spaans: estación de carga eléctrica
De laadpalen worden meestal ook aangeduid door een pictogram. Daarvan bestaan echter vele variaties, hier zijn enkele voorbeelden:
Niet-publieke laadpalen
Voor auto’s van het merk Tesla zijn er momenteel meer dan 400 laadpunten aanwezig in Europa. Deze zijn wel enkel toegankelijk voor Tesla rijders.
Steeds meer bedrijven beginnen ook op hun parkings laadpalen te voorzien voor alle merken (behalve Tesla). In Nederland start de supermarkt Albert Heijn een pilootproject en in Duitsland doet de supermarktketen REWE hetzelfde. In België hebben Delhaize en McDonalds er al meer dan tien en ook IKEA, Lidl en Interparking stellen er enkele ter beschikking.
Hoe kan je betalen aan een laadpaal?
Dat kan met een laadpas of met een app.
Er zijn verscheidene firma’s die laadpassen uitgeven, zoals bijvoorbeeld Chargemap, Chargetrip en The New Motion. Een handig overzicht van een tiental laadpasbedrijven vind je hier.
Vertoef je veel in Nederland? Dan kan je eventueel een laadpas aanvragen via de ANWB. Er bestaat zelfs een vergelijkingswebsite voor laadpassen in Nederland: https://laadpas.com/
Voor Tesla rijders bedraagt de prijs momenteel 0,28€/kwh.
De prijzen voor de andere landen vind je in dit artikel (2019).
Voor de andere merken vind je hieronder enkele richtprijzen:
Thuis: tussen 0,19€ en 0,23€ per kwh
Publieke laadpaal: tussen 0,25€ en 0,60€ per kWh
Snellader: gemiddeld 0,60€ per kwh.
Op Mobilityplus vind je een overzicht van de verschillende tarieven per laadoperator (2019).
Loont het de moeite om met een elektrische wagen op vakantie te gaan?
Kan je zonder zorgen met een volledig elektrische wagen door Europa rijden? Volmondig ja kunnen we daar nog niet op antwoorden. Het aantal laadpalen groeit wel gestaag maar blijft voorlopig nog beperkt. Ook het aantal snelladers dient nog veel groter te worden om met een gerust gemoed te kunnen vertrekken.
We raden je daarom aan om je voor je vertrek goed te informeren en je reisroute volledig te plannen. Voorzie steeds een plan B, vooral als je op drukke momenten op de baan gaat. Op de echte piekdagen worden files (en dus lange wachttijden) aan de laadstations namelijk stilaan gemeengoed. Hybridewagens zijn dan zeker nog een veilige optie.
Anderzijds blijft elektrisch rijden natuurlijk heel goed voor het milieu en kan de kost per kilometer heel goed meevallen als je de juiste formule kiest.
In sommige landen, zoals in Noorwegen, wordt het rijden op fossiele brandstoffen ten zeerste afgeraden. Het aantal pompstations waar je “klassiek” kunt tanken neemt dus gestaag af, ten voordele van laadstations.
De actieradius van je auto kennen en een grondige voorbereiding zijn de sleutel tot een aangename, elektrische rit door West-Europa. En indien er toch iets zou mislopen, weet je wie je moet bellen 🙂
Enkele tips:
– Plan je reis zorgvuldig en zoek uit waar er oplaadpunten zijn.
– Vermijd reizen op drukke vertrekdagen. Oplaadpunten zullen dan ook erg druk zijn.
– Plan alternatieve plaatsen om je batterij op te laden voor het geval de geplande plaats niet vrij of onbereikbaar is.
– Aangezien er verschillende netwerken van oplaadpunten zijn, registreer jij je best vooraf (via hun applicatie) zodat je je voertuig erop kunt aansluiten.
– Laad alleen op tot 80% van de capaciteit. Zo gaat je batterij langer mee.
– Vertrek met een volle batterij en pas uw rijgedrag aan. Vermijd alles wat de batterij snel kan leegmaken, zoals airco.
– Door verschillende etappes met een overnachting te plannen, kan je plaatsen kiezen waar je auto ‘s nachts kan opladen. Zo kan je zelf ook uitrusten en ontspannen en is je auto de volgende dag weer klaar om verder te rijden.
Lees ook: De pechverhelping van elektrische auto’s