.
Meer dan één op de twee Belgen vreest voor een computervirus of zelfs voor een volledige computercrash!
Dit blijkt uit een enquête* die Europ Assisstance Belgium naar aanleiding van de lancering van haar nieuwe IT-bijstandsformule “Safe & Connected” heeft uitgevoerd bij 1003 Belgen. De opeenvolgende lockdowns hebben een groot deel van de bevolking gedwongen om meer digitaal te communiceren of zich te informeren , of nog om online aankopen te doen. Telewerken en afstandsonderwijs zijn voor velen de norm geworden. Het aantal mensen die digitale middelen gebruiken, is de laatste maanden dus sterk toegenomen. Videoconferenties zijn hét communicatiemiddel bij uitstek geworden. Deze nieuwe trends indachtig, heeft Europ Assistance Belgium de digitale gewoontes en bekommernissen van de Belgen willen onderzoeken en biedt het voortaan een oplossing voor de meest voorkomende noden.
Enquête: Noden en bekommernissen van de Belgen inzake informatica
Uit het onderzoek blijkt dat als gevolg van de verschillende lockdowns 3 op de 10 Belgen van thuis uit werken. 87% van hen geeft aan op deze manier te willen blijven werken na de coronacrisis. Tegelijkertijd blijkt uit de enquête dat talrijke Belgen bezorgd zijn over de verzekering van hun IT-toestellen. Deze trend is voornamelijk zichtbaar bij jongeren onder de 35 jaar. 16% van deze groep neemt doorgaans een aanvullende verzekering bovenop de verzekering van de verkoper om hun elektronische toestellen te beschermen, vooral dan hun laptop (44%) en hun smartphone (50%). Gebruikers vrezen vooral een virusaanval of de volledige crash van hun toestel, waardoor ze gegevens verliezen (54%). De diefstal van hun gegevens (37%) of van hun wachtwoorden (33%) maakt ook deel uit van hun bekommernissen. Zij die het meest afhankelijk zijn van hun toestellen, vrezen daarnaast ook dat ze geen vervangtoestel zullen krijgen als hun toestel niet langer werkt (16%). De veiligheid van de kinderen wanneer deze vrij op het net surfen, is dan weer een bekommernis van 59% van de ondervraagden.
De Belgen beweren al bij al een zeer goede IT-kennis te hebben (51%). 31% van de bevraagde personen zegt desalniettemin al eens externe hulp te hebben moeten inschakelen om een informaticaprobleem op te lossen. Eén op de tien personen beschikt over een aanvullende verzekering voor zijn elektronische toestellen (smartphones (6%), laptops (5%) en desktops (3%)).
Uit de enquête van Europ Assistance blijkt ook dat twee derde van alle laptops en een derde van alle desktops die voor privédoeleinden worden gebruikt, beschermd zijn met een antivirusprogramma. Gebruikers zijn echter niet geneigd om hun kleine elektronische toestellen te beschermen: slechts 28% van de smartphones en 20% van de tablets beschikken over een antivirusprogramma.
(Klik hier om het beeld te vergroten)
De oplossing van Europ Assistance Belgium: Safe & Connected
Om in te spelen op deze nieuwe trends en een antwoord te bieden op de zorgen en noden van gebruikers van IT-toestellen, lanceert Europ Assistance Belgium een nieuw bijstandsproduct: “Safe & Connected”. Deze bijstandsformule dekt alle toestellen van eenzelfde gezin en zorgt ervoor dat gebruikers verbonden kunnen blijven, zich zo snel mogelijk opnieuw kunnen verbinden of professionele hulp krijgen bij verschillende IT-problemen.
Ontdek hier onze andere artikels met nuttige tips over allerhande IT-problemen.
*Enquête uitgevoerd tussen 2 december 2020 en 17 december 2020 door Incidence voor Europ Assistance Belgium bij 1003 Belgen. Deze groep is een representatieve steekproef van de bevolking. De enquête werd online gerealiseerd en bestond uit een halfopen, gestructureerde vragenlijst. De foutmarge bedraagt maximaal 3,1%.