Onze blogger en avonturier Tom de Dorlodot heeft zichzelf een indrukwekkende uitdaging gesteld: van Brussel naar Chamonix fietsen om nadien de hoogste berg van Europa te beklimmen en vanuit de top naar beneden te paragliden.
Zijn project kaderde in de ondersteuning van de vereniging Kick Cancer. In dit artikel vertelt hij ons hoe dit prachtige avontuur is verlopen en wat hij onderweg heeft geleerd.
Het project
Drie weken geleden stelde mijn vriend Luc mij in een plotse bevlieging voor om in september naar de Alpen te fietsen om de Mont Blanc te beklimmen en naar beneden te paragliden. Zo’n uitdaging en avontuur kon ik moeilijk weerstaan.
De juiste fiets kiezen
We moesten ons snel organiseren. Ik had het geluk dat ik op het ORBEA-team kon rekenen om een nieuwe Gravel carbon fiets voor me klaar te maken. Gravel is een goede keuze voor dit soort reizen. De banden zijn breder dan die van een racefiets en daardoor comfortabeler voor lange afstanden. De fiets is meer aangepast om minder gemakkelijke paden en kleine zand- of grindwegen te volgen. Ik verkies deze wegen boven grote, officiële wegen omdat ze veiliger zijn (geen verkeer). Ik heb ook zakken op het frame geplaatst om een minimale uitrusting mee te kunnen nemen.
De uitrusting
Dit is de (volledige) lijst van het materiaal dat ik heb meegenomen:
- Een Orbea Terra-fiets
- Een helm
- Geosmina-tassen. (bevestigd aan het fietsframe)
- Een reserve binnenband en wat gereedschap (een kleine pomp)
- Een Garmin Varia radar
- Een Garmin EDGE GPS
- Een GSM
- Een GoPro met een SD-kaart
- Twee T-shirts. (een korte en een lange mouw)
- Een fietstrui
- Een paar handschoenen
- Een zonnebril
- Sokken en ondergoed
- Een waterdichte jas
- Een zonnebril
- Een EHBO-doos
- Een paar fietsschoenen
- Een warme trui
- Een lichte broek
- Een paar lichte sandalen
- Twee waterflessen
- Een bankkaart
- Mijn klantenkaart reisbijstand Sport van Europ Assistance
- Een buff
- Een Garmin InReach Mini tracker
- Graanrepen, honingkoeken en chocolade
- Een tandenborstel en tandpasta.
Achteraf besefte ik dat ik te lichte kledij had gekozen. Ik had warmere kleren mee moeten nemen. Ik heb het echt koud gehad in de bergen.
De goede weer-app
Voor de weersvoorpsellingen gebruik ik Meteoblue. Ter plaatse vraag ik aan het gidsenbureau van Chamonix altijd welke de voorspelde sneeuwomstandigheden zijn in de bergen. Als je niet veel ervaring hebt, raad ik je sterk aan om een gids in te huren. Het Explore & Share platform is geweldig om in contact te komen met erkende gidsen.
Een onvergetelijk avontuur
Pas toen ik de trip met Luc voorbereidde en we de eindbestemming in mijn GPS invoerden, besefte ik dat het geen makkie zou zijn.
We vertrokken op een woensdagochtend vanuit de Grote Markt van Brussel en legden in vier dagen bijna 800 kilometer af, waarbij we langs verschillende passen in de Jura en de Alpen fietsten. We zaten gemiddeld meer dan tien uur per dag op de fiets. We hebben een prachtig stukje Frankrijk doorkruist, het was magisch. ‘s Avonds stopten we in kleine “gîtes” om weer op krachten te komen en op een droge plek te slapen. Veiligheidshalve vermeden wij om ‘s nachts te rijden en had ik een Varia-radar op mijn fiets geïnstalleerd. Dat systeem is geweldig: de auto’s die aankomen worden gedetecteerd door de radar en mijn GPS toont ze op het scherm. Bovendien knippert mijn achterlicht heel hard als er een voertuig nadert. Het is belangrijk om duidelijk zichtbaar te zijn. We hadden ook reflecterende kleding aan.
De laatste dag begon het te sneeuwen en beseften wij dat we niet genoeg warme kleren meehadden. De aankomst in Chamonix was eerlijk gezegd moeilijk. We waren doorweekt en het was erg koud en we waren haast bevroren. Het was amper 2 graden.
Eenmaal aangekomen, beslisten wij om op krachten te komen met een lekkere fondue. We verbruikten meer dan 6000 calorieën per dag, zoals de wielrenners van de Tour de France. Als je zoveel calorieën opdoet is het leuk om aan “culinair toerisme” te kunnen doen. Je mag je dan heel wat lekkers permitteren…
Eén van onze vrienden was vanuit België met mijn Californië-van afgereisd om ons in Chamonix te verwelkomen. Hij had mijn tandem paraglider en onze professionele uitrusting mee zodat we de Mont Blanc konden beginnen te beklimmen. Het weer was eerlijk gezegd niet veelbelovend. Het had veel gesneeuwd en de berghutten (“refuges”) gingen heel binnenkort sluiten. Op grote hoogte was een meter verse sneeuw gevallen, de winter was precies al aangebroken. Er was dus geen tijd te verliezen.
Er waren betere weersomstandigheden op komst en we besloten onze kans te wagen. We vertrokken in de late ochtend te voet vanuit de valleivlakte naar de eerste schuilplaats. De bedoeling was om 2000m te klimmen. Een moeilijke klus na een fietstocht van 800 kilometer. Vanuit de berghut waar wij een paar uur hebben geslapen, vertrokken wij rond drie uur ‘s ochtends om het “couloir du Gouter” in zo goed mogelijke omstandigheden te passeren. Als het koud is, krijg je betere grip en vallen er minder stenen. Er lag veel sneeuw en de beklimming nam meer dan 2u30 in beslag.
Rond 7 uur ’s was het zonsopgang en we ontdekten een berg die bedekt was met verse, bijna maagdelijke sneeuw. Onze voeten zonken in de diepe sneeuw en de tocht was echt heel fysiek. Beetje bij beetje geraakten wij hoger. Op sommige plaatsen was de doorgang heel “technisch” en de sneeuw of het ijs onstabiel. We besloten om de paraglider op de Gouter-top op 4300 meter hoogte te laten staan omdat de wind te sterk was om te vliegen en de zak van 18 kilo ons behoorlijk vertraagde.
Rond 2 uur ‘s middags kwamen wij aan op de top. Het uitzicht was subliem. We konden heel Wallis, de Bauges, het Belledonemassief en zelfs de Ecrins zien. We keerden terug naar de “Dôme du Gouter” om de paraglider op te halen. Ondanks de stevige wind konden we nog opstijgen en naar Chamonix vliegen. We zijn in minder dan 40 minuten waren wij in de vallei aangekomen. Te voet zou dit ons zeker een hele lange dag gekost hebben.
Het was echt een groots avontuur!
Ik kijk al uit naar de volgende reis.
Tom.
Laatste tip
Vertrek goed beschermd op avontuur
Wil je ook op fietsavontuur gaan in België of in onze buurlanden? Vergeet niet om een goede reisbijstand te nemen om je te beschermen in geval van gezondheidsproblemen of ongevallen. Als je op zoek bent naar een specifieke bijstand voor je fiets, kies dan voor Bike Assistance van Europ Assistance Belgium.
Volg de avonturen van Tom en Sofia en lees hun tips in ons dossier “Reizen en avontuur“
Foto’s: © Tom de Dorlodot