Nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen zijn nog steeds duur in aankoop maar gelukkig is er goed nieuws. Omdat dit type voertuig nu al een aantal jaar bestaat en de eerste leasingcontracten beginnen af te lopen, begint de tweedehandsmarkt van de zogenaamde stekkerwagens zich sterk te ontwikkelen. Waar dient men op te letten als men zich een tweedehands elektrische auto wenst aan te schaffen? Onze blogger Alain Dierckx geeft ons uitleg.
Een tweedehands elektrische auto kopen:
de aandachtspunten
De staat van de batterij
Zoals iedereen weet is de batterij het hart van een elektrisch voertuig. Automerken geven doorgaans een garantie van acht tot tien jaar op de batterij, of 160.000 of 180.000 kilometer. Als de capaciteit van de batterij tijdens die periode daalt onder de 70%, wordt de batterij gratis vervangen. Controleer dus voor de aankoop hoeveel garantie er nog overblijft.
De actieradius
De actieradius van de oudere elektrische voertuigen was meestal kleiner dan die van de nieuwe modellen die vandaag op de markt komen.
Doe daarom zeker een testrit:
- Vraag vooraf aan de verkoper om de batterij helemaal op te laden.
- Rij een gemengd traject: bebouwde kom, snelweg en regionale wegen.
- Vergelijk achteraf het aantal afgelegde kilometers met het aantal dat opgegeven werd toen de auto nieuw was (online of in het instructieboekje).
- Denk na over uw eigen trajecten. Misschien is die kortere actieradius voor u wel voldoende?
Het laden van de batterij
De laadtijd van een tweedehands voertuig en het type kabel zijn belangrijke aandachtspunten.
Laad de auto dus zelf eens op na de proefrit:
- Laad de auto op en vergelijk de laadtijd met de laadtijd die opgegeven werd toen de auto nieuw was.
- Ga na of de auto geschikt is voor snelladen en test deze functie eveneens.
- Ga na of de auto thuis kan opgeladen worden met een drie fase aansluiting indien nodig.
- Denk na over hoeveel keer u zelf zal moeten laden tijdens uw trajecten en waar dat vooral zal gebeuren (onderweg, thuis, …).
Vraag inlichtingen over hoe het voertuig werd gebruikt
Informeer u bij de verkoper over volgende aspecten:
- Met welke regelmaat werd de batterij opgeladen? (hoe vaker, hoe slechter voor de batterij)
- Reed de verkoper de batterij altijd helemaal leeg of tot onder de 20%?
- Laadde de verkoper het voertuig steeds op tot meer dan 80%?
- Stond de auto buiten, bij hoge en lage temperaturen?
- Was de batterij soms langere tijd helemaal leeg?
Moet men een batterij van een elektrisch voertuig officieel laten testen?
Omdat er intussen al enkele jaren elektrische voertuigen rondrijden, stelt men vast dat het verval van de batterij niet zo snel gaat als verwacht, wat vanzelfsprekend positief nieuws is. De batterij van een elektrisch voertuig van vijf jaar oud beschikt meestal nog over meer dan 90% van de startcapaciteit. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Hoe kunt u een batterij van een elektrisch voertuig officieel laten testen?
Er zijn organisaties die de batterij van uw elektrisch voertuig voor u tegen betaling testen. Een van die bedrijven, dat al bijna honderd jaar bestaat, is DEKRA.
Dergelijke batterijtest duurt ongeveer vijftien minuten, kan op om het even welke locatie plaatsvinden en geeft een beeld van de resterende capaciteit van de batterij van de auto. De term die voor het resultaat meestal gebruikt wordt is ‘State of Health’ en is een troef voor de verkoper tenminste als het resultaat positief is.
De laadkabel
Vergeet niet te controleren of de laadkabel meegeleverd wordt bij het ophalen van het voertuig.
De technische keuring
Controleer voor aankoop of het voertuig aangeboden werd op de technische keuring en wat daarvan het resultaat is. Net zoals voor voertuigen aangedreven door fossiele brandstoffen is de keuring van een elektrisch voertuig immers verplicht en gelden dezelfde termijnen.
De technische keuring van een elektrisch voertuig is bovendien belangrijk omdat deze voertuigen zwaarder zijn en sportievere prestaties kunnen behalen, waardoor sommige onderdelen zwaarder belast worden (bvb de banden). De uitgevoerde controles tijdens de technische keuring zijn overigens identiek aan die van een ‘normale’ keuring, op de (overbodige) uitstoottest na.