Kent u de “4L Trophy”?
Dit is een autorally voor studenten die georganiseerd wordt sinds 1997 met de bedoeling om naar Marokko te rijden in een Renault 4-oldtimer: een reis van meer dan 8.000 km afgelegd in 2 weken. Delphine en Maxime (allebei studenten) namen eraan deel in februari 2018. Ze vertellen ons wat ze concreet hebben meegemaakt en geven enkele tips over hoe men zich op dit soort avontuur moet voorbereiden.
Waarom deelnemen aan de “4L Trophy”?
Sinds 21 jaar organiseert de “4L Trophy” een rally naar Marokko met oldtimers: een ongewoon avontuur vol ontdekkingen. Toen we over de “4L Trophy” hoorden, waren mijn vriend en ik meteen verkocht. Dit avontuur van meer dan 8000 kilometers, afgelegd door meer dan 1.300 auto’s, leek een project op maat voor onze smaak voor avontuur en de perfecte match tussen de studies van mijn vriend en zijn passies (mechatronica), en mijn eigen studies (marketing).
De humanitaire dimensie van de rally
De “4L Trophy” steunt sinds enkele jaren tal van humanitaire projecten. De organisatie helpt verschillende verenigingen zoals het Franse Rode Kruis, “Enfants du désert” en vele andere lokale verenigingen in Marokko. Elk deelnemend team moet schoolgerief, sportartikelen voor kinderen en voedsel meebrengen en een gift doen om scholen in de woestijn te bouwen. Deze humanitaire dimensie was voor ons heel belangrijk. Daarom hadden we als doel om het dubbele bijeen te brengen van wat oorspronkelijk werd gevraagd.
Een oldtimer vraagt veel voorbereiding
Veel deelnemers hebben de voorbereiding van hun voertuigen beperkt tot het verversen van de olie en het tanken vóór het vertrek. Zo’n risico hebben we niet willen nemen. Voor ons was het duidelijk dat een rally van een dergelijke omvang, met hoge verwachtingen, een goede voorbereiding vereiste.
Het kostte ons 2 jaar om onze Renault 4 te restaureren en volledig voor te bereiden!
Eerst dachten we dat de wagen enkel goed in orde te brengen en alleen te herstellen wat speciaal nodig was, maar uiteindelijk kreeg ALLES een beurt: de verf, de elektriciteit, de motor, de besturing… Alles moest eraan geloven. Ook al leek de auto op het eerste gezicht in goede staat, toch hadden we geen garantie dat hij zou standhouden tijdens deze lange en zware reis. Ons motto was dus “we nemen geen enkel risico”!
Verschillende mensen met kennis van motoren, koetswerk of andere onderdelen kwamen ons een handje toesteken. We probeerden zoveel mogelijk alles zelf te doen, maar realiseerden snel dat als we bepaalde elementen onder handen namen, zoals bijvoorbeeld de motor, het beter was om goed omringd te zijn.
2 weken met prachtige landschappen en avontuurlijke paden
In februari 2018 reden we naar Biarritz, waar we ons aansloten bij de officiële start en bij de 1.300 andere auto’s.
De nachten waren kort en de rijtijden lang omdat we Frankrijk en Spanje in slechts enkele dagen moesten doorkruisen. Aangezien we ons moesten aanpassen aan de maximumsnelheid van onze auto, hebben we kunnen genieten van het prachtige landschap. De mooiste plekken waren in Marokko, waar elke berg een unieke en andere biotoop tentoonstelde dan die van een paar kilometers lager.
De onderlinge hulp was super
Op de woestijnwegen kunnen auto’s af en toe verzanden. Maar gelukkig was er een ongelofelijke solidariteit. Het was geweldig om te zien hoe iedereen zijn auto verliet om de “hulpbehoevenden” te helpen. Eens op de autosnelwegen konden de deelnemers de technische problemen van hun auto’s herstellen.
Een goede voorbereiding heeft ons gered
Ondanks onze voorbereiding van 2 jaar, wilden wij goed beschermd vertrekken met een reisverzekering en de nodige pechverhelping voor ons voertuig. We vonden het bij Europ Assistance. Pechverhelping is er echter enkel in Europa geldig.
De reis verliep relatief goed omdat we er alles aan deden om onze auto te sparen. Maar op de terugweg naar Barcelona begon de auto serieus oververhit te geraken. Na een extra controle ontdekten we dat er verschillende onderdelen stuk waren of op het punt stonden te het te begeven! De kans op een autopech was veel te groot. Na ruim 6000 kilometer moesten we de auto op een sleepwagen zetten en keerden we zonder ons voertuig naar Brussel. Gelukkig werd hij een week later gerepatrieerd en keerde hij terug naar zijn kleine garage.
Het was een prachtig avontuur, vol verrassingen, emoties en mooie ontmoetingen!
We willen nogmaals alle mensen bedanken die ons gedurende deze 2 jaar geholpen en ondersteund hebben. Een speciale dank aan Europ Assistance die onze repatriëring en die van onze auto heeft georganiseerd vanuit Spanje. Het was een opluchting te weten dat onze auto niet in de steek zou worden gelaten en dat hij in goede handen was.