Een fooi of geen fooi?
Het is niet altijd gemakkelijk om de tradities en gebruiken in verre bestemmingen te kennen op het vlak van fooien (“tips/tipping” in het Engels).
Veel toeristen vragen zich bijgevolg af of het gepast is om een fooi te geven in het land waar zij zich bevinden, en hoe groot die fooi moet zijn.
Op het eerste gezicht lijkt dit een vrij bijkomstige vraag. Maar toch houdt u er best rekening mee dat in sommige landen het al dan niet geven van een fooi beledigend kan overkomen.
Ook zijn er per land verschillende gebruiken van kracht of men nu een fooi wil geven in een restaurant, een hotel, een bar of aan een taxichauffeur.
Welke fooi in welk land?
U kunt voor uitgebreide informatie terecht op volgende website:
https://www.gwktravelex.nl/media/2611/vakantie-fooien-gids.pdf
Continentale verschillen
Over het algemeen, kan men zowat vaste gebruiken en tradities optekenen op elk continent:
Oceanië: Goederen en diensten worden 10% belast. Daarom is het niet verplicht om een fooi te geven, maar een klein extraatje is altijd welkom.
Azië: In sommige Aziatische landen (bvb. Japan) wordt het geven van een fooi gezien als beledigend omdat het betekent dat de werknemer onderbetaald – en dus ondergewaardeerd – wordt door de werkgever. Andere landen, waaronder Maleisië vormen hierop wel een uitzondering.
Afrika: Een fooi geven is hier een courante praktijk, vooral in de toeristische gebieden. In Egypte bijvoorbeeld wordt dit praktisch overal gedaan, zelfs voor kleine attenties.
Europa: In bepaalde Europese landen is het geven van een fooi niet noodzakelijk, maar het wordt wel geapprecieerd (het komt dan neer op een extraatje op het salaris). Als u hebt genoten van de service en van de maaltijd, kunt u dan altijd een kleine fooi achterlaten.
Noord-Amerika: In de Verenigde Staten en Canada is het geven van een fooi eerder de regel (10 à 15% in restaurants en bars).
Zuid-Amerika: Hier is het geven van een fooi niet altijd verplicht, want de dienst is meestal inbegrepen in de rekening. Toch kan een kleine fooi altijd gewaardeerd worden indien de dienstverlening goed was.
Dit artikel is door TopCompare geschreven in samenwerking met Europ Assistance.