
Iedereen die vandaag een auto wil kopen, staat voor een moeilijke keuze:
– een elektrische wagen of toch nog eentje op benzine kopen?
– een nieuw of een tweedehands voertuig?
Voor de twijfelaars bestaat er nog een andere oplossing en dat is autodelen (car sharing), een formule die steeds meer aan populariteit wint, zeker bij de jongere generaties.
Hoe gaat autodelen precies in zijn werk? Welke vormen van autodelen bestaan er?
Onze blogger Alain Dierckx geeft ons meer uitleg.
Wat is autodelen?
Autodelen, ook Car sharing genoemd, is een systeem waarbij meerdere mensen één auto delen. Autodelen verschilt van autoverhuur omdat het gebruik van het voertuig over heel korte termijnen kan gaan, tot zelfs uren en minuten. Net zoals bij regulier autoverhuur mag u passagiers meenemen tijdens de ritten.
Commercieel gebruik van de gedeelde auto is niet toegelaten tenzij dit specifiek vermeld wordt in de overeenkomst.
Wat zijn de voordelen van autodelen?
- De auto’s die ingezet worden voor autodelen worden efficiënter gebruikt omdat ze minder dan gemiddeld langdurig stilstaan.
- Bestuurders kiezen door de afwezigheid van een eigen auto meer voor andere vervoersopties waardoor er minder verkeer is.
- Parkeerproblemen worden grotendeels vermeden.
- U kunt het type en model van auto kiezen naargelang uw behoefte van het moment (inkopen doen, recyclagepark, uitstapjes, …).
- U moet zich geen zorgen maken over het onderhoud of herstellingen van het voertuig.
- U betaalt enkel als u de auto gebruikt en dus niet voor een auto die lang stilstaat.
Wanneer kan autodelen interessant zijn?
- Als u een auto hebt maar minder dan 10.000 kilometer per jaar aflegt;
- Als u zelf niet beschikt over een voertuig maar er soms wel eentje nodig hebt;
- Als u soms een tweede auto moet hebben die niet veel gebruikt wordt;
- Als u een bepaald type auto hebt gekocht en u soms een ander type nodig hebt (bvb. een elektrische auto).
Op deze website kunt u berekenen of autodelen interessant is voor u.
Wat zijn de vormen van autodelen?
We onderscheiden 4 vormen van autodelen:
Via een autodeelorganisatie MET een wagenpark
Dergelijk bedrijf heeft een wagenpark met verschillende modellen die door haar leden tegen betaling kunnen gebruikt worden. De voertuigen staan geparkeerd op verschillende strategische locaties zodat ze nooit te ver verwijderd zijn van de woonplaats van de klanten.
Er zijn twee manieren om de auto terug te brengen na gebruik:
- “Roundtrip”: u brengt de auto terug naar de plek of de zone waar u hem opgehaald hebt
- “Free floating”: u mag de auto achterlaten op een andere plek of in een andere zone
Voor de betaling van de huur van het voertuig zijn er verschillende tarieven mogelijk:
- Een prijs per kilometer
- Een prijs per tijdsduur
- Een prijs per verbruik
Soms wordt ook een supplementaire instapkost of abonnementskost aangerekend.
In deze formule zijn de auto, de bestuurder en alle inzittenden verzekerd via de autodeelorganisatie. De franchise voor schade aan de wagen ligt aan de hoge kant (500€ – 1.000€) maar kan eventueel afgekocht worden door vooraf een supplement te betalen.
Tenslotte blijft de bestuurder altijd zelf aansprakelijk voor eventuele boetes die opgelopen werden door het begaan van een overtreding.
Via een autodeelorganisatie ZONDER een wagenpark
Dit soort bedrijf heeft een online platform aangemaakt waarop eigenaars hun auto’s kunnen registreren en verhuren aan anderen. Iedereen die zich als gebruiker op het platform aanmeldt, kan een voertuig huren. Er dient wel altijd een contract opgesteld te worden.
Het tarief per kilometer of per uur wordt bepaald door de persoon die het voertuig verhuurt. Brandstofkosten zijn voor rekening van de gebruiker. De auto moet steeds volgetankt teruggebracht worden.
Als eigenaar van de wagen die gedeeld wordt, bent u verantwoordelijk voor de verzekering van die auto. Via de aanbieder van het autodelen kunt u echter een speciale autodeelverzekering afsluiten voor de gedeelde ritten. Opgelet, de modaliteiten verschillen per aanbieder.
Via een autodeelgroep
Bij deze formule kan het voertuig eigendom zijn van een particulier of kan het aangekocht zijn door meerdere personen (“mede-eigendom”). De wagen wordt uitsluitend verhuurd binnen de groep.
Het tarief dat de huurders betalen komt overeen met de reële kostprijs van de auto per gedeelde kilometer. Er wordt dus geen winst gemaakt.
Qua verzekering is de situatie identiek als bij autodeelorganisaties zonder wagenparken. U sluit dus best een speciale autodeelverzekering af voor de gedeelde ritten.
Informeel autodelen
U kunt eventueel uw auto delen op informele wijze, wat inhoudt dat u het niet via een autodeelorganisatie regelt. We raden u in dat geval aan om alle afspraken te bundelen in een overeenkomst (contract) om mogelijke problemen te vermijden.
Mag ik met een gedeelde auto naar het buitenland?
Dit hangt af van de voorwaarden van de verzekering die afgesloten wordt met de autodeelorganisatie. U bespreekt dit best met de aanbieder in kwestie.
Waar kan ik in België terecht voor autodelen?
Op de website van autodelen.net vindt u een kaart van België met alle actuele aanbieders van autodelen.
Cambio is een van de grootste autodeelorganisaties in België. Ze bieden toegang tot meer dan 2.900 voertuigen verspreid over ongeveer 150 steden.
Waar moet ik concreet op letten als ik een auto huur via autodelen?
Stel uzelf de volgende vragen:
- Hebt u een overeenkomst getekend en hebt u een exemplaar ontvangen?
- Hebt u een autodeelverzekering afgesloten?
- Kent u de regels qua tankbeurten (of opladen)?
- Weet u wat te doen in geval van pech of ongeval?
- Weet u waar de auto geparkeerd staat en waar die na afloop moet teruggeplaatst worden?
- Zijn alle wettelijke documenten aanwezig in de auto?
- Klopt de kilometerstand?
- Klopt de hoeveelheid brandstof (of het oplaadniveau van de batterij)?
- Is er zichtbare schade aan het voertuig dat niet vermeld werd in de overeenkomst?
Naast het autodelen bestaan er nog andere voertuigen die u volgens hetzelfde systeem kunt delen, zoals fietsen, scooters, steps, …