De vakantiebarometer 2019

De vakantiebarometer 2019

De Vakantiebarometer 2019 van Europ Assistance

Europ Assistance heeft haar 19de editie van de “Vakantiebarometer” gepubliceerd. Deze enquête heeft vooral als doelstelling om bij de Europeanen te peilen naar hun intenties om op reis te gaan, hun motivatie, vakantiebestemmingen, budget en favoriete soort vakantieverblijf. Europ Assistance peilde dit jaar eveneens of vakantiegangers rekening houden met hun ecologische voetafdruk bij de keuze van hun vakantie en welke monumenten of sites zij minstens één keer in hun leven willen bezoeken.
De enquête werd gehouden bij 12.000 personen in 10 Europese landen, evenals in de Verenigde Staten en in Brazilië.

De tendensen van 2019

  • Vakantieplannen: 65% van de Belgen verklaart deze zomer op reis te zullen vertrekken, wat een stijging is van 2 punten t.o.v. 2018 en 5 punten t.o.v. 2017.
  • Duur en frequentie van de reis: bij de Belgische vakantiegangers stelt men een daling vast van de korte vakanties van maximum 1 week (40%, -2 punten) en van 3 weken (13%, -2 punten), en een stijging van vakanties van 2 weken (37 %, + 2 punten) en 4 weken en meer (10%, +2 punten). De éénmalige reizen (39%) en de meervoudige reizen nemen eveneens toe (26%).
  • Vakantiebestemmingen: Frankrijk blijft onveranderlijk de belangrijkste buitenlandse bestemming voor onze landgenoten (32%), gevolgd door Spanje (19%) en Italië (11%). 15% van de Belgen (-1 point t.o.v. 2018) kiest hun eigen land als vakantiebestemming.
  • Het gemiddeld vakantiebudget van de Belgen voor deze zomer (gemiddeld gezinsbudget) daalt lichtjes met 3% en bedraagt € 2.242. Indien men hun budget zou verdubbelen, zouden Belgen vaker reizen (40%), langer op reis gaan (22%), andere bestemmingen kiezen (14%) en meer uitgeven ter plaatse (14%).
  • Type logement: 53% van de Belgen kiest voor een hotel, 35% voor een appartement of vakantiehuis. De prijs-kwaliteitsverhouding en de ligging zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van het logement.
  • Online evaluaties: 57% van de Belgen laat een online evaluatie na over een hotel, 50% over een restaurant, 45% over een huurwoning. De -35-jarigen houden er het meest rekening mee in hun keuzes (45%).
  • Ecologische voetafdruk : voor 13% van de Belgen speelt de ecologische voetafdruk een vitale rol bij de keuze van hun bestemming. Bij 51% is de ecologische voetafdruk een belangrijk keuzecriterium. 38% is bereid hun vakantiewijze aan te passen om zo hun ecologische voetafdruk te verminderen, een cijfer dat oploopt tot 46% bij de 18-24-jarigen.
  • De Egyptische Piramides (12%), de Taj Mahal (8%) en de Machu Picchu (7%) zijn de sites en monumenten die de Belgen graag minstens éénmaal in hun leven zouden willen bezoeken. Klik hier voor het gedetailleerde persbericht met alle cijfers en tendensen.

vakantie

Laat een antwoord