Vanaf 2033 worden alle rijbewijzen in Europa volledig digitaal. Geen papier en geen bankkaartformaat meer: uw rijbewijs zal rechtstreeks op uw smartphone beschikbaar zijn.
Maar wat verandert er voor u? Wat zijn de voordelen en de impact op de verkeersveiligheid?
Onze blogger Alain Dierckx legt het u uit in de vorm van “Veelgestelde vragen”.
Veelgestelde vragen over het nieuwe digitale rijbewijs
Wat is een digitaal rijbewijs?
Het nieuwe rijbewijs zal geheel digitaal zijn vanaf 2030 en zal u kunnen installeren en oproepen via uw smartphone. Een fysiek exemplaar zal echter nog steeds aangevraagd kunnen worden.
Waarom komt er een digitaal rijbewijs?
De Europese Unie wil het aantal verkeersdoden sterk doen dalen. Een digitaal rijbewijs is een van de maatregelen om dat doel te bereiken. De controles door de politie zullen namelijk sneller en vlotter kunnen verlopen als de rijbewijzen uniform en digitaal zijn.
Hoe lang zal een digitaal rijbewijs geldig zijn?
Het nieuwe digitale rijbewijs zal vijftien jaar lang geldig zijn. Dat is dus vijf jaar langer dan de huidige rijbewijzen in het formaat van een bankkaart. De rijbewijzen in papier en als bankkaart zullen allebei geleidelijk vervangen worden door een digitaal rijbewijs.
De geldigheidstermijn van het rijbewijs van 65 plussers kan eventueel wel verschillen van die vijftien jaar. Het staat vrij aan de lidstaten van de Europese Unie om de termijn al of niet in te korten.
Wat zijn voor u de voordelen van een digitaal rijbewijs?
- U hebt geen papieren versie meer nodig
- U kan uw rijbewijs niet meer vergeten of verliezen en het kan niet meer gestolen worden
- U moet zich niet meer naar het gemeentebestuur begeven voor vervangingen of verlengingen
Wat zijn de voordelen van een digitaal rijbewijs voor de overheid?
- De verlenging van het rijbewijs gebeurt digitaal dus de gemeentes moeten niet meer tussenkomen. Dit kan overigens nu al via de website BELDRIVE.
- De politie en andere diensten zullen de rijbewijzen gemakkelijker kunnen controleren. Als uw smartphone op dat moment niet werkt, en u hebt geen fysiek exemplaar, kan dit echter een probleem vormen. Een mogelijke oplossing is controle van een databank maar dat wordt momenteel nog verder geanalyseerd.
- De ordediensten kunnen onmiddellijk vaststellen of de bestuurder overtredingen heeft begaan in de andere landen van de Europese Unie
- Een digitaal rijbewijs kan van op afstand ingehouden, opgeschort of geschrapt worden in de hele Europese Unie
Wat met de jonge bestuurders?
Het Europese Parlement voert specifieke bepalingen in voor het rijexamen van jonge bestuurders. Er wordt daarbij veel aandacht besteed aan:
- Het gebruik van de telefoon als bestuurder van het voertuig
- De dode hoeken
- De meest veilige manier om de deuren van het voertuig te openen
- De rij-assistentiesystemen
- Het rijden op gladde wegen
Na het slagen van het rijexamen begint een proefperiode van twee jaar voor de bestuurders. Tijdens die periode worden eventuele overtredingen zoals het niet dragen van een veiligheidsgordel of het rijden onder invloed strenger gestraft.
Zal een medisch onderzoek verplicht worden voor bepaalde leeftijdsgroepen bestuurders?
Europa wilde een medisch onderzoek opleggen aan elke bestuurder van minstens 65 jaar oud. Door het protest van de lidstaten is deze maatregel er niet gekomen maar de landen mogen wel autonoom een verplicht medisch onderzoek opleggen als ze dat wensen.
Bestuurders zullen overigens vanaf 2030 zelf een vragenlijst kunnen invullen waaruit zal blijken dat ze al of niet bekwaam zijn om een voertuig te besturen.
Komt er met het digitale rijbewijs een nultolerantie voor alcohol?
Europa moedigt de lidstaten aan om een nultolerantie voor alcohol in het verkeer in te voeren maar er werd beslist dat de lidstaten zelf de strengheid van de maatregelen mogen bepalen.
Wat verandert nog door de invoering van het digitaal rijbewijs?
- De minimumleeftijd voor het besturen van een vrachtwagen zal dalen van 21 naar 18 jaar.
- De minimumleeftijd voor het besturen van een autobus zal dalen van 24 naar 21 jaar.
- Het maximum toegelaten gewicht van een voertuig voor de houder van een rijbewijs type B verhoogt van 3.500 kg naar 4.250 kg. Deze maatregel beoogt de aankoop van elektrische voertuigen die meer wegen door het gewicht van de batterijen.


