Hoe lang gaat de batterij mee van een elektrische auto of van een elektrische fiets?
Hoe laadt men zo’n batterij op om optimale capaciteit te verkrijgen en de levensduur te verlengen?
Onze blogger Alain Dierckx ging voor ons op onderzoek.
Steeds meer elektrische mobiliteit
De elektrificatie van onze mobiliteit is volop bezig en neemt indrukwekkende proporties aan. Denk maar aan elektrische fietsen, scooters, moto’s en natuurlijk ook auto’s. Ook bussen, vrachtwagens en zelfs vliegtuigen zullen elektrisch aangedreven worden. Al die vervoersmiddelen hebben iets gemeenschappelijks namelijk een batterij (of accu). Het komt er dus op aan om een dergelijk accu zo lang mogelijk operationeel te houden en dus zo efficiënt mogelijk op te laden.
Wat is een batterij?
Om het simple te houden en volgens Wikipedia is een batterij ‘een element bestaande uit meerdere elektrochemische cellen voor het leveren van elektriciteit door de omzetting van opgeslagen chemische energie in elektrische energie’.
Er zijn twee soorten batterijen: niet-oplaadbare en oplaadbare batterijen. In dit artikel behandelen we enkel de oplaadbare batterijen.
Wat is de levensduur van een batterij?
De levensduur van om het even welke batterij hangt af van de omstandigheden waarin ze wordt bewaard, op welke manier en hoeveel keer ze geladen en ontladen wordt. De levensduur wordt uitgedrukt in maanden of jaren, of in het aantal keer dat de batterij opgeladen wordt.
De batterij van een elektrische fiets
De batterij van een elektrische fiets gaat ongeveer vijf jaar mee als ze normaal opgeladen en bewaard wordt. Een accu van een e-bike kan men in principe tot 2.000 maal opladen.
Daarna kan u uw batterij vervangen of ze laten ‘reviseren’. Dat wil zeggen dat enkel de cellen binnenin worden vervangen en het buitenomhulsel bewaard blijft, wat goedkoper uitkomt dan een nieuwe batterij aan te schaffen.
De batterij van een elektrische auto
Bijna alle elektrische wagens gebruiken een specifiek type batterij namelijk de lithium-ion-accu omdat die een langere levensduur hebben en milieuvriendelijker zijn.
Een studie onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit bezitten.
Dit behoorlijke resultaat mag echter niet veralgemeend worden en geldt bijvoorbeeld niet voor de batterijen die in al wat oudere elektrische auto’s werden ingebouwd.
De meeste automerken garanderen vandaag dat de levensduur van hun batterij binnen de eerste acht jaar of na 160.000 kilometer niet daalt tot onder de 70 procent. Opgelet, hoge of zeer lage buitentemperaturen en veelvuldig rijden in extreme omstandigheden (bvb. door bergachtige gebieden) verkorten de levensduur van de batterij.
Hoe laadt men best de batterij op van een elektrische fiets?
Laad de batterij minstens één keer per maand op.
Aangeraden wordt om de batterij altijd zover mogelijk leeg te rijden (maar niet helemaal). Als u dat niet doet, is steeds hetzelfde percentage cellen niet in beweging, worden die ‘lui’ en leveren ze geen maximaal resultaat meer op.
Rij de accu niet helemaal leeg want dan riskeert u ‘diepteontlading’. Dat zou betekenen dat er bepaalde cellen definitief ontladen zijn en nooit meer kunnen opgeladen worden.
Blijf attent tijdens het opladen van de batterij en vermijdt oververhitting.
Hoe laadt men best de batterij op van een elektrische auto?
De regel is: hoe trager je laadt, hoe langer de batterij zal meegaan.
Stop best met het opladen na 80% want de overblijvende tijd om 100% te laden zal veel meer tijd in beslag nemen dan de tijd die nodig was om 80% te bereiken. Bovendien is er met een volledig opgeladen accu geen ruimte om de energie op te slaan die men aanmaakt door ‘regeneratief remmen’ (indien beschikbaar)
Hoeveel tijd is er nodig om een batterij 80% op te laden?
De laadduur is heel verschillend naargelang de beschikbare laadinfrastructuur en het model van elektrische wagen.
Gewoon stopcontact: tussen 9u30 en 47u30
Verterkt stopcontact: tussen 6u15 en 31u
Wallbox 7kwH: tussen 3u en 14u15
Wallbox 22 kwH: tussen 1u15 et 5u
Hoeveel kost een nieuwe batterij?
Een batterij voor een elektrische fiets kost naargelang het model van de fiets tussen 200 eur en 2.900 eur.
Voor elektrische auto’s is de laatste jaren door voortschrijdende technologische ontwikkelingen de prijs al sterk gedaald. Vandaag schommelt die rond 100 eur per Kwh. Dit betekent bijvoorbeeld voor een gemiddelde batterij van 70 Kwh een prijs van ± 7.000 eur.
Welke afstand kan men afleggen met een opgeladen batterij?
Met een opgeladen batterij van een elektrische fiets speel je op veilig als je rekent op ongeveer 70 procent van de opgegeven actieradius die je ziet op je schermpje. Voor een elektrische auto komt dat neer op twee derde van de actieradius volgens de officiële WLTP standaarden.
Nota: WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure en geeft het aantal haalbare kilometers weer op basis van een verbruikstest waaraan alle nieuwe elektrische wagens onderworpen zijn.
Enkele tips
- Kies voor een geconditioneerd accupakket waarmee de accu kan opwarmen of afkoelen naargelang de buitentemperatuur, wat een positieve impact heeft op het opladen
- Een grotere/sterkere batterij biedt een grotere actieradius. Ga de technische kenmerken na van uw auto of fiets om te checken tot welke maximumcapacitait u mag gaan.
- Een auto of fiets die op een droge plaats gestalt is op kamertemperatuur zal een langere levensduur van de accu in de hand werken.
- Bewaar een batterij best op 40 procent capaciteit als u ze langdurig niet gebruikt.
- Vermijd snel optrekken of remmen want dit veroorzaakt een lokale oververhitting in de batterij.
- Wissel snelladen af met gewoon laden aangezien snelladen zorgt voor hoge temperaturen door het hoge voltage.
- Rijd niet te snel want hoge snelheid heeft een negatieve invloed op de levensduur van de accu.
- Gebruik een timer om de batterij op te laden tot een bepaald percentage (80%)..
Lees ook:
– De pechverhelping van eletrische auto’s
– Een elektrische laadpaal bij u thuis gebruiken
– De voordelen van de elektrische fiets