Op welke manier kunnen we zo milieuvriendelijk mogelijk reizen? Europ Assistance stelde de vraag aan Tom de Dorlodot, zelf al jarenlang een globetrotter en avonturier en een groot voorstander van een “groenere planeet”.
De 5 goede tips van Tom om milieuvriendelijk te reizen
-
De goede mindset en het juiste engagement
De reizen en hun bijbehorende CO2-uitstoot zijn een nogal gevoelig onderwerp! Het is daarom belangrijk om een onderscheid te maken tussen de individuele en de collectieve verantwoordelijkheden van elkeen.
Als individu kunnen we acties ondernemen en keuzes maken die ons in staat stellen om op elkaar in te spelen, om ons deel van de verantwoordelijkheid op ons te nemen.
Het collectieve engagement slaat op alle concrete initiatieven die op een breder vlak worden genomen en die het mogelijk maken om de CO2-uitstoot te verminderen of zelfs te compenseren.
Voor mijn werk moet ik constant reizen en bewegen, op avontuur gaan en mijn ervaringen delen. Ik vind dat er bij elke reis aandacht moet worden besteed aan het milieuvriendelijke karakter van elke verplaatsing.
-
Alternatieve transportmiddelen kiezen
Als men vandaag van het ene land naar het andere reist, is het vliegtuig vaak de snelste en vaak de meest economische oplossing. Maar het is duidelijk geworden dat het vliegtuig vanuit ecologisch oogpunt één van de meest vervuilende vervoermiddelen is die er zijn. Toch zijn er echter vaak andere oplossingen om op uw bestemming te geraken. De trein is bijvoorbeeld een geweldig vervoermiddel en een treinreis duurt niet altijd veel langer als je bvb naar een buurland gaat. Maar de kosten van een treinkaartje in vergelijking met een vlucht zijn soms echter aanzienlijk hoger! Er is dus nog veel werk aan de winkel als we dergelijke andere vervoermiddelen echt willen stimuleren.
Er bestaan tal van tools en applicaties om reisroutes te optimaliseren en om zich efficiënt van punt A naar punt B te verplaatsen. Voorbeelden hiervan zijn Citymapper of Moovit.
Voor kortere reizen in België heeft Europ Assistance de Moveasy-app gelanceerd.
-
Verplaatsingen optimaliseren en kiezen voor de duurzame economie
Het spreekt voor zich dat de auto het meest geliefde vervoermiddel is. Het is ook opmerkelijk om te zien hoeveel voertuigen rondrijden met slechts één persoon aan boord. Binnen het team van Search Projects gebruikt iedereen regelmatig de BlaBlaCar app, of het nu gaat om het zoeken of het aanbieden van een autorit. Het feit dat carpooling wordt ondersteund door een platform waarop iedereen moet worden geïdentificeerd, speelt de veiligheid in de hand. Vaak zijn die apps ideaal om verrijkende ontmoetingen te maken te reizen met mensen die we in andere omstandigheden waarschijnlijk nooit zouden hebben ontmoet.
-
Slow travelling
Ik stelde vast dat één van de belangrijkste hinderpalen om alternatieve vervoermiddelen te kiezen, het gebrek aan tijd is. En toch moet is het belangrijk om je tijd te nemen. Die mindset maakt het gemakkelijker om een reis of verplaatsing met de fiets of zelfs te voet te overwegen. Ik heb het niet per se over lange reizen, maar het is vaak wel mogelijk om alternatieven voor de auto te vinden.
Ik heb echter wel het gevoel dat we elke dag een beetje meer vooruitgang boeken op dit vlak, en dat is echt geweldig. Als ik in België ben, reis ik regelmatig met de fiets of kies ik zelfs voor een combinatie auto & fiets. Ik neem bijvoorbeeld mijn auto tot de Brusselse rand en ga dan verder met de fiets.
Slow travel is niet het enige wat bestaat. Weet je ook wat « slow food » is? Ontdek het hier.
-
De compensatie van je CO2 -uitstoot
Ik heb gekozen voor paragliding als favoriete sport, ik heb een zeilboot gerenoveerd waarmee ik al twee keer de Atlantische Oceaan ben overgestoken, ik vraag me telkens af hoe ik mijn reizen moet organiseren,… En ja, toch blijf ik met de auto en met het vliegtuig reizen, omdat dit nu eenmaal deel uitmaakt van mijn werk en het me in staat stelt mijn projecten te verwezenlijken. Zoals ik al eerder zei, ben ik op zoek naar manieren om mijn deel van de verantwoordelijkheid op te nemen, zowel individueel als collectief. Ik wil in dit verband echter geen radicaal standpunt innemen. Voor alle reizen die ik maak en die min of meer een impact hebben op het milieu, heb ik dus besloten om mijn CO2-uitstoot te compenseren.
Greentripper
Daarom gebruik ik het platform dat door Greentripper is ontwikkeld. De website biedt een zeer eenvoudige module waarmee je je CO2-uitstoot kunt berekenen. Dit kan bijvoorbeeld voor een enkele vliegreis of voor al je autoreizen gedurende een heel jaar. Aan het einde van het proces berekent Greentripper een financieel bedrag dat kan aangewend worden voor de neutralisatie of compensatie van de desbetreffende CO2-uitstoot. Men kan dan de betaling rechtstreeks op het platform doen en één van de projecten kiezen die door Greentripper gevalideerd en ondersteund worden. Een kort filmpje (in het Frans) geeft een goed beeld van hun model en werkwijze. Het kan hier worden bekeken.
Greentripper werd gelanceerd door dezelfde teams die CO2-logic hebben gecreëerd en die bedrijven ondersteunen die ervoor hebben gekozen om de uitdaging van “CO2-neutraliteit” aan te gaan. Toen Greentripper werd gelanceerd, werd ik gecontacteerd omdat ik volgens hen dit dubbele profiel perfect belichaamde: dat van de reiziger natuurlijk, maar ook van de persoon die op een ecologisch verantwoorde manier wilt reizen. Sindsdien heb ik het genoegen gehad om ambassadeur van Greentripper te worden, en enkele kameraden – ook zeer gevoelig voor deze kwestie – zoals Seppe Smits of Cédric Dumont, hebben zich bij mij aangesloten.
Bedankt voor de planeet !
Dit zijn dus mijn tips en best practices met betrekking tot reizen en het beperken of compenseren van mijn CO2-voetafdruk. Sommige reizigers doen veel op dat vlak, andere leveren slechts een kleine bijdrage. Maar hoe klein onze individuele inspanning ook is, de enige grote fout zou zijn om helemaal niets te doen.
Een dikke dankjewel voor je inspanningen!
Tom
Lees de andere artikelen van Tom in de het dossier “Reizen en avontuur” en andere artikelen over milieuvriendelijk reizen door hier te klikken.
Coverfoto Shutterstock, andere foto’s © Tom de Dorlodot