In de zomer 2023 zullen veel Belgen op vakantie gaan, ook al hebben ze een iets beperkter budget in vergelijking met vorig jaar.
Het verlangen om te genieten van de zomervakantie is sterk aanwezig, ondanks de inflatie die voor sommigen beperkingen oplegt inzake activiteiten of bestemming(en). In tegenstelling tot vorig jaar is de vrees voor de COVID-19-pandemie naar de achtergrond verschoven.
Doorwerken tijdens de vakantie spreekt steeds meer Belgen aan.
Enkele belangrijke tendensen van de Vakantiebarometer 2023 van Europ Assistance
- Vakantieplannen: 70% van de Belgen verklaart deze zomer op reis te zullen gaan, hetzij een kleine daling van 1 punt vergeleken met 2022. Ter herinnering, vorig jaar was er een sterke stijging na de COVID-19 crisis. Het huidige cijfer is een van de hoogste percentages van de afgelopen jaren.
- Het enthousiasme van Belgische vakantiegangers om op vakantie te gaan: 75% van de Belgen verklaart (heel) enthousiast te zijn om deze zomer op vakantie te vertrekken, 4 procentpunten meer dan in 2022. Het Europese gemiddelde ligt op 78%. Sommige factoren hebben echter een directe impact op dit enthousiasme, zoals de kosten van levensonderhoud/inflatie (86%), persoonlijke of familiale redenen (77%) of de klimaatsverandering (70%). De oorlog in Oekraïne en COVID-19 beïnvloeden het enthousiasme van 61% van de vakantiegangers.
- Vakantiebestemmingen: 77% van de Belgen verklaart hun zomervakantie in Europa door te brengen, 2 procentpunten minder dan in 2022. Bestemmingen als Azië of het Midden-Oosten stijgen met één punt (10%). Noord-Amerika trekt 2% van de reizigers aan. Bij de populairste bestemmingen van de Belgen vinden we steevast Frankrijk (29%), België (26%), Spanje (18%), Italië (13%) en Nederland (8%).
- Het type vakantiebestemming: De Belgen brengen hun vakantie nog steeds het liefst door aan de kust (56%, + 1 pt). Vakantie op het platteland trekt dit jaar 26% van de vakantiegangers aan (+4 ptn), evenals rondreizen (22%, +3 ptn).
- Vervoersmiddellen om de vakantiebestemming te bereiken: De persoonlijke auto blijft het populairste vervoersmiddel voor de helft van de Belgen (50%). Ter herinnering: in 2021, op het einde van de COVID-19-crisis, werd de auto gekozen door 62% van de vakantiegangers. Het vliegtuig blijft populair met 37%, 12% neemt de trein en 5% de bus.
- Het gemiddelde vakantiebudget van de Belgen deze zomer (d.w.z. het gemiddelde voor alle huishoudtypes) daalt met 4,7% (na een stijging van 15% vorig jaar) tot €2.182 (vs. €2.289 in 2022). Dit komt neer op €2.218 voor Nederlandstaligen en €2.146 voor Franstaligen. Er zij op gewezen dat de laagste vakantiebudgetten (< €1.000) dit jaar iets talrijker zijn dan in 2022 (24%), terwijl de hoogste vakantiebudgetten (> €2.500) dalen (27%, -3 ptn).
Een bijzonder feit: de Belgische huishoudens hebben als enige een gemiddeld vakantiebudget dat daalt in vergelijking met dat van de andere Europese landen. - Het effect van de inflatie op Belgische vakanties: Hoewel de inflatie/kosten van levensonderhoud een effect hebben op het enthousiasme van de Belgen, beïnvloedt deze factor ongeveer een kwart van de Belgen in hun keuze van het aantal bestemmingen of het type accommodatie (26%), de afstand van de reis (24%) of het budget dat aan activiteiten en uitstapjes wordt besteed (21%).
- Ecologische voetafdruk: 14% van de Belgen verklaart dat de ecologische voetafdruk een cruciale rol speelt bij de keuze van hun bestemming en voor 47% speelt het een belangrijke rol. Steeds meer Belgen, vooral jongeren, gedragen zich milieuvriendelijker: bv. keuze van ecologische accommodatie, respect voor natuurlijke hulpbronnen, minder verspillend gedrag, …
- “Workation”: 76% van de Belgen (actieve bevolking) is niet van plan tijdens hun vakantie te blijven werken.24% werkt dus wel tijdens hun vakantie. Sommigen zullen op hun vakantiebestemming werken alvorens daadwerkelijk van hun vakantie te genieten (36%), anderen zullen het tegenovergestelde gedrag volgen door na hun vakantieperiode te werken (36%) en 31% zal werken terwijl ze van hun vakantie genieten.
Over de studie : Deze enquête is online uitgevoerd door Ipsos tussen 20 maart en 7 april 2023 via een steekproef van 11.002 Europeanen (Fransen, Duitsers, Engelsen, Italianen, Spanjaarden, Oostenrijkers, Belgen, Zwitsers, Polen, Tsjechen en Portugezen) en 4.000 niet-Europeanen (Amerikanen, Canadezen, Australiërs en Maleisiërs). Het onderzoek werd online uitgevoerd volgens de quotamethode (geslacht, leeftijd, beroep van het gezinshoofd, na onderverdeling per regio en grootte van de agglomeratie
Het volledige persbericht evenals de presentatie zijn op aanvraag beschikbaar.