
De energiekost maakt een groot deel uit van de uitgaven van elk gezin. Zonnepanelen en thuisbatterijen zijn voorbeelden van maatregelen die u kunt nemen om die kost te doen dalen maar die vereisen vanzelfsprekend een grote investering. Wist u dat u de batterij van sommige elektrische auto’s als thuisbatterij kunt gebruiken? Onze blogger Alain Dierckx geeft ons wat uitleg.
Van elektrische wagen tot thuisbatterij
Als bezitter van een aangepast type elektrische wagen kunt u de stroom in de autobatterij ook gebruiken in uw huishouden. Dit kan leiden tot een vermindering van uw energiefactuur omdat u dan uw auto gebruikt als thuisbatterij op momenten dat de prijs van de elektriciteit hoog is.
Wat zijn de voordelen?
De autobatterij gebruiken als thuisbatterij levert wel wat voordelen op:
- U spaart de kost uit van een thuisbatterij;
- Een autobatterij van een elektrische wagen levert meer energie op dan de gemiddelde thuisbatterij omdat ze krachtiger is (meer Kwh);
- Stroom op het net plaatsen vanuit uw autobatterij kan u een financiële vergoeding opleveren vanwege de distributienetbeheerder;
- Stroom die gegenereerd werd door uw zonnepanelen en opgeslagen is in uw autobatterij kan gebruikt worden in uw huishouden op momenten wanneer de stroomprijs hoog is;
- Zelfs als u geen zonnepanelen hebt, kan het voordelig zijn om de stroom in uw autobatterij te ontladen op voorwaarde dat de oplading plaatsvond op een moment van goedkopere stroom.
Wat brengt het op? Een exacte opbrengst van het gebruik van de autobatterij is moeilijk te berekenen omdat de stroomprijzen elke dag schommelen en afhankelijk zijn van het contract met de energieleverancier. Als uw voertuig veel thuis staat, is het zeker een interessante oplossing.
Tenslotte is er ook een voordeel voor het algemene elektriciteitsnet als de stroom uit de autobatterij daarop geplaatst wordt. Dit zorgt namelijk voor de stabiliteit van het net en vangt pieken en dalen op.
Wat zijn de nadelen?
- U hebt een aangepaste elektrische auto nodig. Om de stroom uit de batterij van een elektrisch voertuig te gebruiken voor uw huishouden, dient dat voertuig voorzien te zijn van de juiste technologie. U moet rekenen op een meerkost die kan oplopen tot enkele duizenden euro’s naargelang het merk en het model.
- U hebt een aangepaste laadpaal nodig. Om de stroom vanuit uw autobatterij te ontladen en die daarna door te sturen naar het net of naar uw woning hebt u een bidirectionele laadpaal nodig. Deze moet altijd gehomologeerd worden en er is een meldingsplicht ten opzichte van de distributienetbeheerder Fluvius. Vandaag zijn er jammer nog maar weinig bidirectionele laadpalen op de markt.
- U hebt misschien aanpassingen nodig van uw meterkast. Om bidirectioneel te kunnen laden is het mogelijk dat u een aanpassing moet laten doen aan het elektrisch systeem van uw woning.
- De slijtage van de autobatterij. Hierover zijn de meningen vandaag nog verdeeld. Door intenser gebruik van de autobatterij zeggen sommigen dat er sneller sleet op komt terwijl anderen dit net als een voordeel zien omdat de batterij daardoor in betere conditie blijft. Verder onderzoek is bezig en is dus zeker ook nodig.
Wat kost een bidirectionele laadpaal?
Reken op een totale kost (laadpaal + installatie) van 5.000€ tot 10.000€. Er is vandaag wel een fiscale stimulans vanwege de overheid voor de aanschaf van bepaalde types laadpalen. Op deze website vindt u er een overzicht van.
Wat zijn de concrete mogelijkheden?
Men gebruikt verschillende termen en afkortingen om aan te duiden waartoe die speciale types elektrische voertuigen en laadpalen in staat zijn.
V2X (vehicle to everything) is de algemene term om voertuigen aan te duiden die in verbinding staan met hun omgeving. Naargelang van waar de stroom naar toe gaat wordt er een onderscheid gemaakt tussen drie categorieën:
V2G (vehicle to grid)
Auto’s met deze technologie kunnen enkel hun stroom leveren aan het algemene elektriciteitsnet. Dit kan via het instellen van de laadpaal of door middel van een app op de smartphone.
Voor V2G dient er altijd een bidirectionele lader voorzien te worden. Informeer u vooraf bij de netbeheerder of V2G mogelijk is in uw regio.
V2H (vehicle to home)
Voor deze formule sluit u uw autobatterij aan op het huishoudelijke elektriciteitsnet. Dit kan via het instellen van de laadpaal of door middel van een app op de smartphone. Ook voor V2H dient u een bidirectionele lader te voorzien.
V2L (vehicle to load)
Via een tussenstuk of stopcontact kunnen de aangepaste elektrische voertuigen specifieke toestellen van stroom voorzien bijvoorbeeld een elektrische fiets, een elektrisch vuurtje, een andere elektrische auto,…
Hiervoor is geen bidirectionele lader nodig. De voertuigen met V2L capaciteit beschikken intern over een omvormer van gelijkstroom naar wisselstroom plus een stopcontact om de toestellen rechtstreeks aan te sluiten.
Welke merken en modellen kunnen bidirectioneel laden?
Niet alle elektrische wagens van vandaag beschikken over bovenstaande technologie. Het aanbod is tot op heden zelfs nog heel beperkt maar het wordt gaandeweg uitgebreid.
Kan een oude batterij ook dienen als thuisbatterij?
Oude batterijen van elektrische wagens kunnen worden hergebruikt als thuisbatterij. Hoewel niet meer geschikt voor gebruik in voertuigen vanwege hun verminderde capaciteit, bezitten ze vaak nog voldoende opslagcapaciteit voor toepassingen zoals thuisbatterijen.
Dit is soms goedkoper dan een nieuwe thuisbatterij aan te schaffen. Het ombouwen vereist wel een technische expertise, omdat batterijen niet altijd ontworpen zijn om eenvoudig te demonteren of aan te passen. Laat u bijstaan door een professional.
Kan mijn thuisbatterij ook mijn autobatterij opladen?
Dat kan maar er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden:
- De thuisbatterij en de elektrische auto moeten compatibel zijn qua vermogen en oplaadprotocol.
- U hebt meestal een laadstation of wallbox nodig die verbonden is met uw thuisbatterij. Dit laadstation moet geschikt zijn voor uw auto en is de verbinding tussen uw thuisbatterij en uw auto.
- De capaciteit van uwthuisbatterij speelt ook een grote rol. Autobatterijen hebben over het algemeen meer capaciteit dan thuisbatterijen, dus uw thuisbatterij kan mogelijk maar een klein deel van de auto opladen.
Neem best even contact op met de fabrikant van uw thuisbatterij en van uw laadstation om de mogelijkheden na te gaan.