Europ Assistance Belgium ontving in de zomer 2021 veel meer aanvragen voor technische bijstand in België en in het buitenland dan in de “normale” zomer van 2019, maar opende minder medische dossiers.
In vergelijking met de zomer 2020 lagen alle bijstandsaanvragen veel hoger.
COVID-19 en de zomervakantie 2021
Onderstaande cijfers en tendensen tonen aan dat de keuze van de vakantiebestemmingen en van het vervoermiddel evenals de wisselende sanitaire en administratieve maatregelen als gevolg van COVID-19 een aanzienlijke invloed hebben gehad op de bijstandsaanvragen van de vakantiemaanden van 2021.
Meer bijstandsoproepen
Tussen 02/07 en 25/08, ontving Europ Assistance meer dan 82.000 bijstandsoproepen via telefoon of mail, hetzij een stijging met 4% in vergelijking met dezelfde periode in 2019. De overgrote meerderheid van deze oproepen waren gelinkt aan de pechverhelping in België en in het buitenland. Ook de bijstandsaanvragen ten gevolge van het noodweer in België van de maand juli hebben het aantal oproepen wekenlang zeer hoog gehouden.
Minder medische problemen in het buitenland
Het aantal medische problemen in het buitenland nam in de zomermaanden 2021 af met 14% in vergelijking met dezelfde periode in 2019 (maar vertoonde wel een stijging met 133% t.o.v. dezelfde vakantiemaanden van 2020, toen de mensen nauwelijks op reis gingen). 87% van de dossiers werden geopend in Europese bestemmingen.
De maatregelen die een impact hebben op de reissector en het reisgedrag en de risico’s gelinkt aan COVID-19, zorgden ervoor dat reizigers vooral Europese bestemmingen kozen en minder risico’s namen.
Medische dossiers per land werden geopend in (Top 5) : Frankrijk 26%, Spanje + eilanden 17%, Italië 9%, Griekenland 7%, Portugal 3%.
Het type meest voorkomende medische problemen: letsels, breuken, verwondingen 42%, infecties (zowel Covid-19 gerelateerd als andere): 16%, spijsverteringsproblemen: 7%, hart- en vaatziekten 6%.
Tussen 2 juli en 25 augustus 2021 werden 98 medische dossiers geopend, gelinkt aan Covid-19-infecties.
Meer autopech in het buitenland
In het buitenland heeft Europ Assistance tussen 02/07 en 25/08/2020 zowat 15% meer technische dossiers geopend dan in dezelfde periode van 2019 (en zelfs +55% vs. 2020), waaronder (Top 5) in Frankrijk 49%, Spanje 8%, Italië 8%, Duitsland 7%, Nederland 6%.
Het type meest voorkomende technische interventies waren motor-, batterij- en startproblemen 70%, technische problemen veroorzaakt door onoplettendheid (sleutel in auto, verkeerde brandstof, bandenpech) 18%, ongevallen 9%.
Veel meer autopech in België
Het aantal bijstandsaanvragen voor autopech in België was in de zomermaandensterk zeer hoog: +59% in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Veel Belgen brachten de vakantie door in eigen land. Daarenboven heeft het noodweer van juli in sommige delen van het land heel veel technische bijstandsaanvragen in de hand gewerkt. Tenslotte worden deze cijfers ook beïnvloed door een stijging van het klantenbestand van Europ Assistance sinds begin 2021.
Zomer 2021 was opnieuw een atypische vakantie
De trends van de vakantiebarometer 2021 van Europ Assistance hebben zich bevestigd: vakantiegangers kozen meer dan anders voor Europese bestemmingen, verplaatsten zich met hun gezinsbubbel en bij voorkeur met de auto. De opmars van de deltavariant en de veranderlijke kleurcodes per land van bestemming maakten het, samen met de sanitaire en administratieve verplichtingen (quarantaine, Covid-pas, PCR-testen,…), echter niet altijd eenvoudig voor de vakantieganger om zijn vakantie te plannen.
Europ Assistance Belgium kreeg oproepen van (bijna) overal ter wereld
Ondanks de sanitaire maatregelen en de reisbeperkingen die in heel veel landen golden, in het bijzonder buiten Europa, heeft Europ Assistance Belgium deze zomer bijstandsdossiers geopend op alle continenten (120 landen). Hoewel verre bestemmingen minder in trek waren dan tijdens de “klassieke zomers”, toont onderstaande kaart dat bijstandsaanvragen vanuit alle hoeken van de wereld kwamen.
De kaart geeft de optelsom weer per kleurcode van zowel de medische dossiers overal ter wereld als de technische tussenkomsten voor het voertuig in Europa.