Tijdens de zomervakantie van 2022 heeft Europ Assistance meer medische dossiers geopend en technische bijstand verleend in het buitenland dan tijdens de zomer van 2021.
MEDISCHE DOSSIERS FLINK GESTEGEN TEGENOVER 2021
Tijdens de zomer 2022 tekende Europ Assistance een toename op met 42% van het aantal medische bijstandsdossiers in vergelijking met dezelfde periode in 2021.
De stijging van het aantal medische dossiers was voor een groot deel te verklaren door:
- het grote aantal reizigers dat deze zomer vertrokken is. De Vakantiebarometer 2022 van Europ Assistance gaf aan dat 71% van de Belgen, na bijna twee jaar van restricties als gevolg van de pandemie, van plan was om deze zomer op vakantie te gaan. Die tendens werd in de feiten duidelijk bevestigd. De vakantiedrang zat er bij onze landgenoten duidelijk in.
- de versoepeling of afschaffing van de gezondheidsmaatregelen die vorig jaar nog van kracht waren. Dit heeft reizigers ertoe aangezet hun reisplannen eindelijk waar te maken en zich bij andere toeristen te voegen.
- het feit dat sommige vakantiegangers bepaalde risico’s hebben genomen in de beoefening van activiteiten die ze, na twee “kalmere jaren”, misschien niet (meer) gewoon waren.
- een grotere verspreiding dan in 2021 van de reizigers over verdere en soms voor hen onbekende bestemmingen (cf. de kaart onderaan).
- de extreme weersomstandigheden van deze zomer op sommige plaatsen (hittegolven).
De grote meerderheid van de medische dossiers werd geopend in Frankrijk (19%) en in Spanje (continentaal Spanje + de eilanden: 15%). Het aantal dossiers in de Verenigde Staten bedroeg 6% en bereikte weer het niveau van vóór de pandemie.
De meest voorkomende medische problemen waren letsels, breuken, verwondingen (40%), infecties, zowel COVID-19 als andere ziekten (14%), gastro-enterologische aandoeningen (darm- en maagstelsel) (9%), cardiovasculaire problemen (5%).
DOSSIERS VOOR TECHNISCHE BIJSTAND AAN VOERTUIGEN: OOK STERK GESTEGEN
In het buitenland opende Europ Assistance 30% meer technische dossiers voor de voertuigen dan in 2021 waaronder (top 5) in Frankrijk (44%), Spanje (13%), Italië (8%), Duitsland (8%) en Nederland (5%).
De meest voorkomende technische interventies waren motorpech, batterij- en startproblemen (72%), technische problemen door onoplettendheid (bvb. sleutel opgesloten in het voertuig, verkeerde brandstof, bandenpech) (17%), ongevallen (9%).
Voor de toename van het aantal technische interventies waren er ook uiteenlopende redenen, waaronder:
- het grote aantal vakantiegangers dat deze zomer met hun eigen voertuig vertrokken zijn,
- de soms extreme weersomstandigheden in bepaalde delen van Europa (extreme hitte) die voor batterij- en startproblemen of oververhitte banden hebben gezorgd,
- de ‘last minute’-beslissing van sommige reizigers om toch voor hun eigen voertuig te kiezen, uit vrees voor stakingen of sociale onrust op de luchthavens, wat regelmatig gebeurde tijdens de vakantieperiode,
- de schaarste en/of buitensporige prijzen, op veel plaatsen, bij de autoverhuurders, wat tal van reizigers ertoe heeft aangezet om het traject vanuit België met hun eigen voertuig af te leggen, om zo op hun vakantiebestemming over een voertuig te kunnen beschikken.
In België heeft Europ Assistance in dezelfde periode een stijging met 20% opgetekend van de technische bijstand aan de voertuigen in vergelijking met 2021. Dat jaar hadden we niet alleen te maken met een groot aantal ‘klassieke’ pannes op onze wegen, maar ook met een zeer groot aantal defecten en technische problemen aan voertuigen als gevolg van de overstromingen.
DE KAART VAN DE INTERVENTIES VAN DEZE ZOMER DOOR EUROP ASSISTANCE BELGIUM
Europ Assistance Belgium heeft in de zomer 2022 bijstandsdossiers geopend op alle continenten (135 landen en gebieden). De onderstaande kaart illustreert dat de bijstandsaanvragen vanuit de hele wereld ontvangen werden. Ze geeft de optelsom weer per kleurcode van zowel de medische dossiers overal ter wereld als de technische tussenkomsten voor de voertuigen in Europa.