Tablets en jonge kinderen: een goede mix?

By Xavier Van Caneghem on 12/09/2014 in Dagelijks leven, Kinderen @nl
0
42

Steeds meer jonge kinderen zijn verzot op spelletjes en applicaties op elektronische tablets. Is het gebruik ervan voor hen een goede zaak of een gevaar?

Een “trendy” geschenk kopen

Verjaardagen, sinterklaasfeesten of eindejaarsfeesten zijn voor vele ouders uitgelezen momenten om “technologische”  en “trendy” geschenken te kopen voor hun kinderen. Zo worden elk jaar steeds meer tablets, ipads en spelconsoles met tactische schermen als cadeau gegeven aan zeer jonge kinderen.

Is dit het beste geschenk?

Zonder een polemiek te willen uitlokken, hebben we enkele argumenten en conclusies verzameld van diverse gespecialiseerde websites en blogs waarin pediaters, psychologen en ouders hun mening hebben gegeven.

Enkele positieve punten

  • Elektronische tablets hebben een positieve educatieve invloed en leren kennis te maken met de moderne technologie vanaf de jongste leeftijd.
  • De tablet is een interessant middel dat complementair kan zijn aan andere soorten stimuli zoals papieren boeken, speelgoed, gezelschapsspelen, enz. Een goede applicatie zal het kind stimuleren om dingen te ontdekken, te leren en hierover te communiceren.
  • Dergelijke elektrische toestellen maken het mogelijk om de aandacht van de kinderen te trekken en hen bepaalde educatieve uitdagingen te geven (bvb. puzzeltjes maken) die ze gemakkelijker zullen aanvaarden dan wanneer men andere middelen of meer traditionele procedures zou gebruiken.
  • De tablet als beloning of als middel om te straffen: aangezien kinderen over het algemeen ontzettend veel houden van die moderne snufjes, benutten sommige ouders dit als beloning of als “straf” door het gebruik van de tablet toe te staan of te beperken/verbieden.
  • De tablet is een middel om de kinderen bezig te houden zonder dat de ouders noodzakelijkerwijze naast hen moeten blijven. Ze kan dus gebruikt worden om kinderen zowat altijd en overal bezig te houden (thuis, in de wagen, in het restaurant, enz.).

Enkele negatieve punten

  • Een tablet zal nooit sensoriële activiteiten kunnen vervangen (bvb. naar iets anders kijken dan een platte scherm, voorwerpen aanraken, voelen, ruiken, …) of een vervangmiddel zijn voor fysieke activiteiten.
  • Het kind dreigt veel tijd door te brengen voor zijn scherm, waardoor een vorm van verslaving kan optreden. Dit wordt nog meer in de hand gewerkt indien het kind beschikt over een heel gamma van interessante spelen.
  • De tijd doorgebracht vóór een spelconsole of een tablet is de tijd die niet door het kind gebruikt wordt om andere type activiteiten te beoefenen die onmisbaar zijn voor zijn ontplooiing en ontwikkeling (spel, sociale contacten, samen dingen delen, en zelfs slapen!).
  • Een lichtscherm kan de ogen vroegtijdig vermoeien, het geluid dat van de tablet komt, kan een negatief effect hebben op het gehoor indien het te luid is of beluisterd wordt door een hoofdtelefoon.

Vanaf welke leeftijd?

  • Volgens de meeste specialisten is het niet nodig of niet aanbevolen om een tablet “ter beschikking” te stellen van kinderen jonger dan 3 jaar. Op die leeftijd heeft een tablet geen enkele toegevoegde waarde in vergelijking met het traditionele speelgoed dat bestemd is om de zintuigen te ontwikkelen.
  • Vanaf 3 jaar en tot 6 jaar is het niet aanbevolen om een kind een persoonlijke tablet te geven. Het gebruik ervan gebeurt best in aanwezigheid van volwassenen en moet beperkt worden in de tijd (volgens sommigen niet meer dan 30 min/dag).
  • Vanaf 6 jaar is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het kind zelf het gebruik van zijn tablet kan reguleren. Hij moet zijn tijd leren beheren en van applicaties leren afwisselen. Vanaf die leeftijd is het belangrijk dat het kind niet verslaafd wordt aan zijn elektrische spelconsoles. Pas dus op voor overmatig gebruik overdag en ’s nachts “in het geniep”!

Conclusies

Het gebruik van een tablet is niet noodzakelijk negatief, voor zover :

  • u een toestel en applicaties kiest die aangepast zijn aan de leeftijd van het kind.
  • u het kind zo vroeg mogelijk bewust en verantwoordelijk maakt voor het soort applicaties dat hij kiest en voor de gebruiksduur ervan (maximumduur per dag). Opgepast als u hierover met uw kind wil onderhandelen: kinderen zijn meestal de koppigste onderhandelaars!
  • u zoveel mogelijk passieve applicaties zou vermijden die niet interactief zijn. Vergeet niet dat de tablet bovenop andere passieve technologische middelen zal gebruikt worden zoals de televisie, videofilmpjes op de computer, enz.
  • u een filter installeert die het gebruik van sommige applicaties blokkeert (dus liefst geen toegang geven tot het internet!)
  • u uw kind zou aanzetten om zijn activiteiten af te wisselen (spel, sport, contact met anderen, fysieke ontspanning in open lucht, enz.)
  • uw jong kindje begrijpt dat een tablet kostelijk, broos en breekbaar is: ze dient dus niet om ermee of erop te slaan of om te gebuiken met handen vol choco of confituur!

Lees ook: “Mag ik mijn kind vrij laten internetten?”

dagelijks leven

Print Friendly, PDF & Email

0 Comments

Add comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*