Goed voorbereid deelnemen aan een avonturenloop

By Tom de Dorlodot le 16/08/2017 in Europa, Reizen, Reizen en avontuur, Sport, Website
0
4

Tom de Dorlodot, bekende parapentevlieger en avonturier, licht ons zijn voorbereiding en deelname toe aan de Red Bull X-Alps. Tussendoor legt hij uit hoe een sportman zich het best kan voorbereiden op een dergelijke competitie van zeer hoog niveau.

De “Red Bull X-Alps”: de avonturenloop van het hoogste niveau!

© Sebastian Marko

© Sebastian Marko

Kent u de Red Bull X-Alps? Deze wedstrijd wordt beschouwd als de moeilijkste avonturenloop die er bestaat.

De wedstrijd bestaat erin om de Alpen enkel over te steken met de parapente of … te voet, dit afhankelijk van de weersomstandigheden. Deelnemen kan enkel op basis van een zware selectie. Nadien nemen 32 atleten het tegen elkaar op tijdens een ongelooflijk wedkamp van meer dan 1.150 km, gedurende 10 dagen en doorheen 6 landen. .

Het is in eerste instantie een wedstrijd voor parapentevliegers, maar die na verloop van tijd plaatsgemaakt heeft voor « ultra runners » die super goed vliegen (zoals de 2de van de competitie van 2017: winnaar van mytische loopwedstrijden zoals de Ultra Trail van de Azurenkust, deelnemer van de UTMB, enz.) In de Red Bull X-Alps zal een slechte parapentepiloot die heel goed kan lopen echter geen kans maken. Op een dag met goede weersomstandigheden kan een ervaren piloot over een afstand overbruggen van 150 km. De winnaar wodt dus degene die het meest of het best heeft gevlogen!

Hoe bereid men zich voor op een wedstrijd avonturenloop?

De sleutel van het succes is steeds dezelfde: zich optimaal voorbereiden en zich goed omringen. En ook vóór de competitie alle mogelijke gevallen die zich kunnen voordoen, inschatten. Dit werkt een goede gemoedstoestand en een goede concentratie in de hand gedurende de wedstrijd.

Tom traint uiteraard wanneer hij in België is, maar ook zoveel mogelijk in reële omstandigheden (bivak in Nieuw-Zeeland, tocht door de Alpen, skitrekking in de Wallis, enz.). Dit is voor hem de beste gelegenheid om zich gedurende meerdere dagen intensief klaar te maken.

7 belangrijke regels vóór of tijdens een competitie


Tom geeft zijn beste tips aan degenen die willen deelnemen aan een dergelijke avonturenwedstrijd: 

1. Zich voorbereiden = zichzelf testen

Enkele maanden vóór de wedstrijd, ben ik met een vriend het parcours gaan verkennen dat door de Red Bull X-Alps ging gevolgd worden, … een vriend die tijdens de wedstrijd ook een concurrent ging zijn. Zo heb ik 2 paar sportschoenen en mijn navigatiesysteem kunnen uittesten, heb ik één en ander kunnen bijsturen en kennis kunnen maken met de te volgen weg in reële omstandigheden. 

2. Vrienden hebben en hen vertrouwen

Het zijn zij die het ritme aangeven van mijn trainingsprogramma. Maandagavond ga ik mountainbiken met Owen, dinsdag loop ik met Sofie, woensdag doe ik deels het één en het ander, donderdag is de (berg)beklimming aan de beurt met Nico… Goed omringd zijn, betekent ook dat men veel steun krijgt. Wanneer de motivatie zoek is of men begint te twijfelen, zijn vrienden altijd present. Vaak neemt men vóór de X-Alps ook samen deel aan één of andere competitie, zoals de halve marathon. Zo kan men zijn conditie inschatten en zich klaarmaken voor de grote dag. 

3. Vederlicht vertrekken

Ik zeg vaak: « light is right ». Hoe lichter, hoe liever! Ook al wordt het soms een regelrechte obsessie. Soms knip ik de etiketten van mijn kledij weg, verkort ik de steel van mijn tandenbortsel, verwijder ik onnodige gespen op mijn rugzak… Mijn parapente weegt slechts 3,4 kg en mijn rugzak minder dan 9 kg.  

Red Bull X-Alps

© John Stapels

4. Cijfers en gegevens analyseren

Men moet uiteraard zijn lichaam en zijn ritme kennen. De tools waarover men vandaag beschikt, laten toe om alles “wetenschappelijk” te meten. Een inspanningstest laat toe om zijn conditie te testen. Een “connected watch” is een waardevol object om de training te volgen en te analyseren. De Garmin Fenix 5 die ik gebruik, toont mijn hartritme, mijn VO2 Max, mijn snelheid, de hoogteverschillen of de afgelegde afstand. Het is een echte partner bij de training.  

5. Goed eten

Tijdens mijn eerste deelname verloor ik ongeveer 10 kg in 9 dagen tijd. Over een streng dieet gesproken! De verbruikte energie is zo hoog dat men zoveel mogelijk moet anticiperen en compenseren. Momenteel word ik gevolgd en krijg ik de raad van een nutritionist en tracht ik enkele goede regels na te leven.
Ik eet gezond, met voldoende variatie, seizoenproducten, vermijd teveel vetten, teveel zout of teveel suiker. Toch weet ik ook dat het belangrijk is om zich af en toe een pleziertje te gunnen en sla ik een lekkere pizza of een zakje frieten niet af… Ook dit maakt deel uit van een goed evenwicht: een gezonde geest in een gezond lichaam.
Maar tijdens de wedstrijd moet men sommige dagen 90 km kunnen stappen met positieve hoogteverschillen van 2.500 m. Tijdens dergelijke inspanningen drink ik tussen 5 en 7 liter water per dag en geef ik mijn lichaam de zowat 7.500 calorieën die het nodig heeft. Zo kan ik het nuttige ook met het aangename koppelen en genieten van een koele energiedrank, droog fruit of een reep lekkere Belgische chocolade… 

6. Goed rusten 

Red Bull X-Alps2

© John Stapels

Het kan paradoxaal klinken, maar goed trainen betekent ook goed rusten! Tijdens de rustmomenten neemt het lichaam de gemaakt inspanningen op. Een goede nachtrust is belangrijk, en men moet ook leren om regelmatig rustpauzes in te lassen.

In de Red Bull X-Alps is het uithoudingsvermogen zo hoog dat het belangrijk is om af en toe even te stoppen en een microsiësta van 15 minuten te voorzien zodat men nadien met een nieuwe boost opnieuw kan vertrekken. Men moet dus ook leren rusten!  :-) 

7. Zich goed omringen

Achter elke atleet schuilt een geweldige ploeg. Ook dit maakt het verschil. Ik omring me met positief ingestelde mensen die gemotiveerd en professioneel zijn. De omkadering mag de laatste jaren zeer professioneel geworden zijn, ik blijf eerst en vooral inzetten op mensen en hun waarden. Men moet plezier maken en plezier geven, en één enkel doel voor ogen hebben: heelhuids thuis terugkeren. 

Toms feilloze motivatie

© Honza Zak

© Honza Zak

Vooraleer hij samen met Sofia, zijn echtgenote, aan het zeilavontuur begon van Search Projects, had Tom de Dorlodot in juni 2017 opnieuw een afspraak met deze wedstrijd samen met de beste parapentevliegers van de wereld. De Red Bull X-Alps vindt om de 2 jaar plaats en dit was zijn 6de opeenvolgende deelname.

Hij legt ons uit wat hem motiveert om deel te nemen aan deze reuzechallenge:
« Op de selectie van elke nieuwe editie van de Red Bull X-Alps hoor ik een stem in het diepste van mezelf die me vraagt: «  Tom, waarom wil je terug deelnemen?» … Het is waar, want de competitie is een grote challenge: zeer vermoeiend, met spierpijn, soms gevaarlijke vliegomstandigheden, koude, regen, hoge bergen en de bijbehorende nederigheid… Dit alles geeft je niet veel moed om eraan te beginnen. Maar dan denk ik terug aan de uitzonderlijke vluchten op 4.000 m hoogte, aan de echte kameraadschap tussen de atleten, aan de prachtige plekken die men ontdekt, aan de adrenaline… En dus neem ik elke keer opnieuw deel! Maar die beslissing neem ik minstens één jaar op voorhand, want in een dergelijk avontuur kan je niet improviseren.

De volgende editie van de Red Bull X-Alps zal plaatsvinden in 2019. Er zal dus voldoende tijd verstrijken om de pijnlijkste kantjes te vergeten en slechts het beste van de editie 2017 te onthouden… en om met u af te spreken op de startlijn van mijn 7de deelname! 

Aarzel niet om te gaan kijken naar de foto’s en video’s op de officiële website van de wedstrijd: www.redbullxalps.com

Tom”

 

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Coverfoto’s: © Sebastian Marko, John Stapels & Honza Zak

Lees de andere tips van Tom in het dossier Reizen en avontuur”

Print Friendly

0 Reacties

Reactie toevoegen

Schrijf een Antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>