FAST bij autopech op een autosnelweg in Vlaanderen

By Xavier Van Caneghem le 22/09/2017 in Europ Assistance, Mobiliteit, Mobiliteit winter, Website
0
11

Welke hulpdiensten komen tussen bij een autopech op een autosnelweg in België ?

U geniet een technische bijstand voor uw voertuig bij Europ Assistance en…

u hebt autopech op een autosnelweg in Vlaanderen? 

1. Neem contact op met Europ Assistance (opening van een dossier)
2. Als Europ Assistance u bevestigt dat u zich op een strook bevindt die door FAST beheerd wordt => bel naar de 101 voor een pechverhelpingsaanvraag (u wordt dan automatisch gelokaliseerd) en FAST zal instaan voor uw pechverhelping.
3.  Na de sleping of pechverhelping door FAST neemt u opnieuw contact op met Europ Assistance voor de opvolging van uw dossier.

Indien na uw eerste contact met Europ Assistance blijkt dat u niet op een strook bent van de FAST-diensten, zal u rechtstreeks geholpen worden door Europ Assistance. 

u hebt autopech op een autosnelweg in Wallonië of het Brussels hoofdstedelijk gewest? 

Neem contact op met Europ Assistance, die voor de pechverhelping zal instaan.

Als uw geïmmobiliseerd voertuig door de politie wordt opgemerkt, zal deze het SIABIS-bestand raadplegen en de betrokken pechverhelper ter plaatse sturen, in dit geval Europ Assistance.   

Wat is FAST?

Sinds meerdere jaren werkt de Vlaamse Overheid met takeldiensten (snelwegtakelaars) die naar aanleiding van een panne of een ongeval op de autosnelwegen in Vlaanderen zo snel mogelijk tussenkomen om de rijweg vrij te maken, het voertuig (en de inzittenden) in veiligheid te brengen en een vlot verkeer weer mogelijk te maken.

Deze procedure kreeg de naam F.A.S.T., een letterwoord voor “Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst”.

Procedure van FAST bij panne of ongeval op de autosnelweg in Vlaanderen

FastHebt u een autopech of een ongeval op een Vlaamse autosnelweg en staat uw wagen op een rijstrook of op de pechstrook?

1. U zal wellicht snel worden opgemerkt door een politiepatrouille, de 112-noodcentrale of de camera’s van het Vlaams Verkeerscentrum.
2. De politie zal meteen contact opnemen met een FAST-takeldienst die zo snel mogelijk ter plaatse komt om uw wagen in veiligheid te brengen.
Nota: Indien uw wagen geïmmobiliseerd is op een snelwegparking, komt de FAST-takeling niet tussen.
3. De FAST-takeldienst zal uw wagen slepen tot de eerstvolgende afrit of tot zijn standplaats. Indien u bijbetaalt, kan de takelaar uw wagen slepen naar uw garage of naar uw woning. Bij de interventie komt vaak een extra signalisatie aan te pas:  een (signalisatie)wagen of verlichtingspanelen die de plaats van het ongeval of de autopech aangeven aan de andere weggebruikers.

Snelle tussenkomst

De FAST-takelaar heeft van de overheid de opdracht om binnen de 20 minuten ter plaatse te zijn, het incident zichtbaar te maken en te beveiligen met een signalisatievoertuig, het voertuig veilig te takelen en de tussenkomst te factureren conform vaste eenheidsprijzen.

De FAST-factuur

Na de tussenkomst zal een factuur worden opgemaakt ter attentie van de eigenaar van het voertuig (in geval van autopech). Bij een ongeval wordt de factuur opgestuurd naar de persoon die de burgerlijke aansprakelijkheid draagt.

Wat zijn de toegepaste tarieven?

De Vlaamse autosnelwegen zijn opgedeeld in zones, in het vakjargon “gegunde percelen” genoemd. Elke zone is toevertrouwd aan F.A.S.T.-takeldiensten. De prijzen zijn officieel vastgelegd en variëren in functie van de plaats van de interventie, het tijdstip (weekdag, weekend, dag- of nachttarieven), en het type en de duur van de interventie (takeling, signalisatie, rijbaan beveiligen, verloren lading of brokstukken wegnemen, enz).

Op de website van het Agentschap Wegen & Verkeer, vindt u de kaart met de gegunde percelen en de tabellen met de toegepaste tarieven.
Als voorbeeld: een takeling op de Brusselse ring in Anderlecht op een weekdag tussen 8u en 17u kost 163,35 eur, en 127,05 eur voor de signalisatie.  U vindt alle informatie op de website https://wegenenverkeer.be/FAST.

Nota: Automobielclubs, mobiliteitsverenigingen, transportverenigingen en bijstandsmaatschappijen hebben de hoge facturatiekosten die door de Vlaamse Overheid aan de FAST-takelbedrijven worden opgelegd reeds meermaals aangeklaagd.

FAST en pechbijstand

Bij een ongeval op de autosnelweg, dient u steeds de politie te bellen (101 of 112). Deze zal meteen een FAST-takeldienst ter plaatse sturen, indien nodig samen met andere hulpdiensten.

Bij autopech dient u uw voertuig, de medepassagiers en uzelf in veiligheid te brengen. U zet uw noodknipperlichten in werking en brengt uw voertuig (indien mogelijk) op de pechstrook. Bij het uitstappen zorgt u ervoor dat uzelf en elk ander inzittende een fluovestje draagt en dat iedereen zich in veiligheid brengt achter de vangrails. Duid de aanwezigheid aan van het voertuig (gevarendriehoek). Neem contact op met uw bijstandsmaatschappij. Deze zal een dossier openen en nagaan of u zich op een snelweg bevindt die beheerd wordt door FAST. In dat geval zal uw bijstandsmaatschappij u vragen om zelf contact op te nemen met de 101, die vervolgens op basis van uw GPS-lokalisatie een FAST-takeldienst zal sturen. Indien uw wagen naar de eerstvolgende afrit gebracht wordt (of naar de standplaats van de takeldienst), kan uw bijstandsverlener de tussenkomst vanaf die plek overnemen en zijn eigen netwerk inschakelen.

Terugbetaling van de FAST-takeldienst

Controleer de Algemene Voorwaarden van uw pechbijstandscontract en ga na of er een financiële tegemoetkoming voorzien wordt enkel voor de FAST-takeldienst of voor zowel de takeldienst als de signalisatiekosten.

Ter informatie: In een Jaarcontract van Europ Assistance met optie pechverhelping wordt de takeldienst terugbetaald tot max. 250 eur, maar zijn de signalisatiekosten uitgesloten.

Een autopech op een autosnelweg in Wallonië of Brussel: het SIABIS-bestand

Het FAST-systeem is (nog) niet van toepassing in Wallonië of het Brussels hoofdstedelijk gewest (opgelet: een groot gedeelte van de Brusselse ring ligt in Vlaanderen).
Bij autopech in Wallonië of in het Brussels hoofdstedelijk gewest zal de politiedienst het SIABIS-bestand raadplegen, beheerd door Datassur. Dit bestand neemt de voertuigen op die gedekt zijn door een pechverhelpingscontract en de naam van de betrokken bijstandsmaatschappij. Indien het geïmmobiliseerde voertuig in de SIABIS-databank opgenomen is, zal de politie de betrokken bijstandsmaatschappij gelasten om de pechverhelping uit te voeren.

Opgelet: SIABIS is (nog) niet operationeel in de provincies Luik en Henegouwen.

Nuttige links

https://wegenenverkeer.be/FAST

 http://www.datassur.be/nl/diensten/siabis

Lees ook

Hoe een pechverhelping aanvragen bij Europ Assistance? 
De mobiele app van Europ Assistance
De pechstrook is geen inhaalstrook
Hoe reageren bij een verkeersongeval?
Hoe reageren bij een autobrand

vakantie

Print Friendly

0 Reacties

Reactie toevoegen

Schrijf een Antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>